Gå til innhold

GOLF 4 Varsellampe for olje

Ranger emnet

neminho

Anbefalte innlegg

Heisann!

Idag, på en våt dag i Troms med rundt 0-føre fikk jeg plutselig en blinkende rød varsellampe for olje som pep 3 ganger. Jeg stoppet umiddelbart og sjekket oljenivået, hvor det var rundt 50% av pinnen. Jeg ringte et par mekanikere som rådet meg til å høre om jeg hørte noe tikkelyd fra motoren som det heldigvis ikke var, og div. tester med tenning og varsellampen uten at det førte noen vei. Problemet er at det nå kommer tilsynelatende tilfeldig - såvidt jeg har forstått har det med oljetrykket til motoren. Kan også nevne at turtallet er stabilt jevnt og det er ikke noe spesielt unormalt med motortemperaturen. 

Nå har jeg lusket bilen hjem og den står tørt i garasjen, etter en god samtale med Viking redningstjeneste. Det er ingen ulyd fra motoren og det er samme nivå på oljepinnen som det var når jeg fikk varsellampen første gang. Jeg har prøvd å stoppe bilen et par gang på tur hjem når varsellampen dukket opp igjen for å se om det finnes noe mønster for varslingen - dessverre virker det som om lyset kommer litt tilfeldig.

Det er nevnt en mulighet for en feil med kontakt til en sensor, men synes det høres rart ut ettersom det virker tilfeldig - har det vært kontaktfeil ville det kanskje vært mer "konstant"? 

Når jeg nå starter blien får jeg ikke noen varsel, men om bilen står å går på tomgang i 4-5 minutter dukker plutselig opp varsellampen igjen. Jeg skal prøve å etterfylle litt olje for å se om det kan være det som er problemet. 

Setter stor pris på råd som kan hjelpe meg i å få en løsning på dette. Kommer til å ta kontakt med forhandler i morgen så kanskje de kan gi meg noen tips. Nå vet jeg det er mange med gode råd her som kan komme med innspill, sett pris på alle tips!

Joa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lampa kommer etter 4-5 minutter på tomgang fra kald motor kan det tyde på lavt oljetrykk.

Bytt olje og filter å få målt oljetrykk med manometer som kobles til der oljetrykksbryteren sitter.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

Byttet olje i vår på service hos Møller, lurer på om det var i februar og jeg skulle ønske det var noe så enkelt. Idag fikk  jeg lirket bilen til et verksted hvor de antok at det i beste fall var oljepumpen som var gåen - slik jeg forstår det kan det være langt styggere ting. Møller foreslo å starte feilsøkingen med å bytte oljepumpen med arbeid til 12 000 kr. Dette synes jeg vår en dårlig ide, og tenker at det ikke er verdt i forhold til verdien av bilen - spesielt med tanke på at det kan være dyrere å bytte flere deler.

Men har en bekymring ovenfor at det "kun" er oljepumpen, i og med at oljen er relativ ny går det ikke opp for meg at det kun er oljepumpen skulle tatt kveld ettersom det ikke burde være noen form for "grøt" som skulle gjort pumpen ødelagt. Derfor blir dilemmaet mitt om det lønner seg for meg å bytte hele motoren slik at jeg ikke trenger å bekymre meg for å bruke 8000 for så å bruke nye 14900 dersom det ikke løser seg da - spesielt med tanke på bilens verdi som kanskje ligger rundt 20 000! 

Kort oversikt over ulike tips jeg har fått i løpet av dagen:
1. Bytt motoren ettersom det kan være langt mer skader enn en oljepumpe ettersom det er konstatert lavt oljetrykk med "god olje". Billigste gode motor koster 4900 og jobben er rimeligste tilbud 10000 = 14 900 for ny motor og ferdig installert uten andre operasjoner som feks skift av registerreim osv. alt etter behov.

2. Kjøp oljepumpen for 1200 kr på bildeler.no, se om man finner noen som kan hjelpe meg å gjennomføre operasjonen selv.

3. Lokalt verksted sa de kunne skifte oljepumpe for 8000 kr.

4. Spørre et lokal mek-linje om de vil ha et skoleprosjekt mot at jeg betaler deler for de. Aner ikke hvordan man går frem i slike tilfeller!

5. Vrak bilen

6. Selg bilen

Planen er vell egentlig følgende:

1. Kjøpe delen for å se om noen kan hjelpe meg med installasjonen.
2. Dersom det skulle vise seg at det er mer enn oljepumpen og motoren er ødelagt koster dette minst ytterligere 4900 + mengder av irritasjon uavhengig av hvem som måtte bytte motor.
3. Fungerer ikke bilen er dette selvsagt synd, men må ikke glemme at bilen kun er en materiell ting og det ordner seg nok alltid.

Jeg tar med stor takknemlig imot meninger om hva jeg burde gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider