Gå til innhold

K04 på A6 1.8t c5??

Ranger emnet

Lyderfryd

Anbefalte innlegg

Hei. Har en Audi A6 1.8t 1998. Var så uheldig at turboen tok kvelden for en stund tilbake, og nå er det endelig litt penger i kassen til en ny en.
Har sett litt rundt på forskjellige nettsider og funnet ut at bildeler.no selger en original turbo (k03) til 4995,- men så har jeg også funnet en aftermarket versjon av samme type (k04) til halve prisen. K04 turboen er mye sterkere og gir omkring 45 hk mer enn den originale. Lurer derfor på om det er ekstremt dumt av meg å kjøpe den sterkere turboen med tanke på ødeleggelser grunnet mer kraft.Det er jo selfølgelig logisk at mer kraft på en bil som ikke er beregnet på det, vil skape ødeleggelser, men det siste året har jeg byttet ut mange av de delene så tar den kraftigste støyten. Har byttet ut alle motorfester, bærearmer, ladetrykksventil,og bremser. Mitt endelige spørsmål blir vel da om det er lurest av meg å kjøpe den kraftigere turboen til halv pris, eller betale mer for den originale turboen, og viss jeg skal kjøpe den kraftigere turboen, hva er det jeg må tenke på å oppgradere av deler på bilen (tenker på eksos, dump ventil o.l) Ta også i betraktning at jeg bare skal ha bilen frem til sommeren.

Takk på forhånd.
Mvh, Erlend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg til disse 1,8t motorene og trim av disse men generellt så må man inn med mer bensin når man pøser inn mer luft. Det får du ikke til uten et chip som er eksakt tilpasset bensinmengde og turbo og dens ladtrykk. Har du dårlig råd, drit i den kinaturboen og kjøp den orginale. Motoren blir ikke sprekere kun av å henge på en større turbo og med mer luft uten å endre bensinmengde og tenning så er det eneste som er garantert, er motorras.

Lenke til kommentar
Del på andre sider