Gå til innhold

Hva slags bruktbil?

Ranger emnet


Furuschauen

Anbefalte innlegg

Får den egentlig ikkje til å stemme...

 

Til den prisen burde den ha nærmere 50.000 mer på tellern.

Lurer på hvorfor det står 'Nesten nye vinterhjul uten felg' i annonsa.

Hvilke hjul er på den nå da?

 

Vanskelig å bedømme linjene i sida på den, så kan ikkje si om den har 'hatt seg en tur', heller.

Den har avtagbar krok hvor kula ser ut til å stikke langt nok opp at den dekker deler av skiltet. 

Her MÅ man passe på at den virkelig er avtagbar og ikkje har rusta fast. 

(Kroken må fjernes når man ikkje har henger ellers risikerer man å terge på seg øvrigheta.)

 

De har vært veldig 'flinke' med hvordan de har tatt bilde av skilta så det er ikkje så lett å lese dem.

Husk alltid å sende REGNR xx12345 til 2282 på enhver bil du vurderer å kjøpe.

Da får du ut eierinfo, årsavgift og PKK status, om eg ikkje husker helt feil.

(Litt sent for denne bilen da den nå er lista som solgt)

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Det med synlige skilt på bildet/annonsen skal jeg passe på å sjekke. Reg.nr har jeg fått banka inn at må sjekkes, men bra med påminnelse. :) Skal lage meg ny sjekkliste tror jeg, så jeg allerede i tittefasen på finn kan sortere vekk enda mer effektivt.

 

Hatt seg en tur? Mener du evnt kræsj? Det er jo slett ikke no stas, kan det ikke da være svakheter i bærekonstruksjon (heter det det?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krasj eller bare uvøren kjøring i skogen.

Normalt kan du se slikt ved å sikte langs sidene men noen ganger må du løfte panseret og se på sievegger, festet til grillen osv.

 

Gapa mellom de forskjellige panelene er også en god indikator på problemer.

 

Og ja. selv mindre 'uhell' kan føre til svekkelser i bærekontruksjoner. Derfor er det viktig at slikt blir reparert av et autorisert karosseriverksted.

Skrukkete områder i motorrom er et tegn på at bilen er farlig...

 

Forsikre deg om at alle lampene på dashbordet fungerer. Pass spesielt på Airbag lampa. Den SKAL lyse opp når man slår på tenninga, og slukke noen sekunder senere. 

Noen idioter har faktisk fjerna pæra på denne, visstnok for å unngå annmerkning på PKK.

(Dette har ikkje engang vært et kontrollpunkt til nå. Det blir det ikkje før etter nyttår. Og da vil også ei 'helt svart' lampe gi anmerkning)

 

Noe som er kjekt å ta med når du skal se på en bil er:

Voltmeter - sjekk at ladespenninga er 14.4V når motoren går på 'litt mer enn tomgang'

LED inspeksjonslys - For å se under bilen og i rinker og kroer.

OBD II leser. Finnes mange helt greie lesere med Blåtann som kan brukes sammen med en smarttelefon.

(OBS: Vil ikkje fungere på alle eldre biler. Min Berlingo f.eks har ustandard pin-out og kan bare leses med 'Lexia3' )

 

Ta en grunig titt på en evt. PKK godkjenning. Se gjerne på tidligere godkjenninger også. 

Er det et verksted du kjenner og kan stole på?

Vær spesielt oppmerksom på om firmaet som har utført kontrollen ligger et stykke unna der selger bor. 

 

Følger et med ei kvittering sammen med PKK seddelen?

Du vil vel ikkje tro det, men det er mange firmaer som utfører PKK som ikkje engang har autorisasjon til å gjøre det. De får et annet verksted til å sende inn kontrollinfo for dem.

Det er også utrolig mange biler som blir kontrollert på 17. mai... 

Eg har hørt skrekkhistorier om at 'lokale politikere' har forskt å presse SVVs stilsynsfolk til å gi enkelte verksteder tilbake autorisasjonen, for å 'sikre arbeidsplasser i kommunen' 

Desverre får ikkje SVV lov til å legge ut et offentlig tilgjengelig register over godkjente verksteder...

 

Motoren:

Har motorrommet blitt 'skikkelig' rengjort kan den være tvilsom. 

Vær alltid skeptisk til biler som har blitt starta før du kommer for å se på den. Varme motorer starter mye lettere enn kalde...

Peile olja, men ikkje for å se hvor mye det er, men for å se tilstanden. 

Sjekk radiator og evt. reservoaret. Tegn til brun gugge er aldri bra. Litt kan det være på en eldre bil, men mye av det betyr at toppakninga er gåen...

 

Noen motorer kan være 'chiptrimma'... (Omprogrammert ECU for bedre ytelse)

Skjer oftest på BMW og Audi, ihvertfall i området eg bor. 

Her er mitt personlige råd å bare gå in vei om du får mistanke om at dette er gjort. Ihvertfall om ikkje vognokortet er oppdatert. 

Det er veldig surt om DU må ende opp med å betale avgiftene for de ekstra hestekreftene... 

Det sliter også mer på motoren.

 

Eksosanlegg kan være gøyale saker...

Ofte er de koblet sammen med klemmer formet som to halvsirkler, med skruer i endene.

En ekspert vil montere disse med ene enden pekende opp og den andre ned slik at det ikkje kan samle seg vann inni dem. Amatører vil montere dem vannrett fordi det er letere å nå skruene da.

Effekt anlegg = boy racer... 'Bare kjørt av en tidligere eier som bare brukte den til og fra kirka på søndag... NOT'

Noen av disse anlegga gjør faktisk mer skade enn nytte for motorytelsen, også.

 

Hekkspoiler...

Ærlig talt... For det første så fungerer de ikkje før du kommer opp i over 90, og alt de da gjør er å øke marktrykket for bedre grep, og øke drivstofforbruket. Ingen veier det er lov å kjøre så fort på har så skarpe svinger at man trenger bedre grep...

Alltid anta at slike biler har vært kjørt hardt.

Ser ekstra dustete ut når de står fast i rushtrafikken...

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår