Gå til innhold

Ladeproblemer på 90 mod 230CE


spetwols

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte min første 124 coupe for 2 uker siden ca... Skal prøve og forklare situasjonen så godt jeg kan. Jeg er ikke veldig teknisk når jeg gjelder bil, men skrudd på moped (tsx) kan dem ut og inn, så forstår til en viss grad hvordan det funker... haha, men lærer fort og skjønner hvordan ting funker. 

 

Det eneste som viste seg var at den kunne være litt tungstartet.. noe den forsatt er. veldig i kulda, tar gjerne 2-3 min før motoren går. Men det er et annet problem. Jeg kjørte hjem etter å ha kjøpt den, så kom mitt typiske syndrom, at cd spiller slår seg av og på, og lys blir svake. har skjedd alle mine biler. stoppet den når jeg kom hjem, og skulle starte 1-2 timer senere. ta var den helt død, 2 sekunder slo starter inn, så var den HELT DØD. ingen liv. kobla i startkabler, og fikk den igang etter 2-3 min ca... 

 

Kjørte da 2 timer ca, med kun parklys, og ikke noe slikt som cd spiller osv som tar strøm... på vei hjem, så slo jeg på lysa, og da var de mye sterkere. bilen stod til neste morgen. var no så jevli til tungstartet morgen etter, men kom seg. da var det hvertfall strøm på batteriet..uten å lade det med lader... dro en tur, kjørte ca 1 time med lys og cd spiller, alt ok. stoppet bilen, skulle starte ca 1 time etter. HELT DØD. igjen. ikke noe liv. fram med startkabler, og den starter ganske fort, motor er jo forstatt varm.

 

halveis hjem, prøvde jeg og slå på cd spiller. gir jeg ikke gass, slår den seg av... gir jeg gass/holder gass inne, så virker cd spiller.... slo av, kjørte hjem.. satt på lading på natten.. startet etter en kald natt til slutt. samme problem. byttet til nytt batteri. alikevel samme problem. batteri blir fort tom for strøm så raskt ting som lys/cd spiller osv står på.. uten det, så er det ok til tider.

 

Har vært litt lat, og ikke gjort alt for mye for å fikse det heller, men prøver å få en oversikt nå. Tok ut laderele i sta, og det så bra ut, ikke byttet ut for så lenge siden. men ikke original mercedes. Så selvfølgelig har tanken om at dynamo er defekt/lader for lite.... men børstene er rele er bra. i og med at den ikke stopper, selvom batteriet er helt flatt, så må den lade til en viss grad, ellers ville vel ikke bensinpumpen virket, og bilen ville stoppet. men kjørte 2 timer etter den var helt død, med startkabler.

 

Håper det ble ok å lese/forstå.... Er det noe som har en aning om hva som kan være galt? Er det mest sannsynelig at dynamo er defekt? eller kan det være noe som trekker strøm kanske? jeg vet ikke mere., men skal kjøpe multimeter så jeg får målt litt i morgen..

 

men hvertfall, ut i fra, det jeg har skrevet nå, kan noen ha noen tips til meg? hva som kan være galt, eller noe jeg kan sjekke ut. alt av kabler virker ok, og siden bilen aldri stopper uten videre, og bensinpumpen går, så må hvertfall dynamoen lade til en viss grad....

 

Hjertelig takk! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mest sannsynlig defekt dynamo ja. Få målt ladestrømmen.

 

Har fått kjøpt meg multimeter, og skal måle.

 

men nå er det gamle problemet kommet tilbake for fult. Den har vært utrolig tungstartet i det siste, og for 4 dager siden, var den helt død. Vreiom tenninga, helt død. Altså, ikke noe tegn til liv. den gikk rundt, men startet aldri. Prøvde flere ganger, og med startgass, men helt død. leste litt rundt på nette, og fant ut at det var en sikring på overspenningsrele bak batteri. Skulle sjekke denne i går, og sikringen hadde gått. 

 

Kjøpte ny sikring (10a) og håpte på det beste. Den startet. i 4-5 sekunder, mens jeg vrei om starter og holdt den. så var alt liv til tegn dødt. altså, den går rundt, men ikke NOE tegn til liv. prøvde en gang til, helt død. ventet 20 sekunder, da kom den i 4-5 sekunder igjen, så dør den. ikke mulig og starte rett etterpå. må vente ca 20 sekunder.. dette går i repet. får ikke start på den... 

 

Jeg tror at det er bensinpumpa som har tatt natta, siden den også lenge har vært veldig tungstartet, så skal prøve og bytte den på mandag. Men ut i fra det jeg skriver, har noen, noen ideer? Nå er jeg jo nesten i mål, har funnet ut en del mere hvertfall. Med engang jeg byttet sikring, så starta den (ikke orntlig) men absolutt tegn til liv. så etter 4-5 sek er den like død som før. Om jeg vrir på tenninga i 2 minutter, så er det ikke noe tegn til liv. MÅ VENTE 20 sek, så kommer den i 4-5 sekunder, og dør igjen......

 

Noen ideer om hva det kan være, noe jeg kan prøve ut? om det ikke skulle vise seg å være bensinpumpa. 

 

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Skal vi se....

 

I dag byttet jeg ovp rele... same shit....

 

Nå har jeg siden jeg kjøpte bilen byttet alle tennplugger, hetter, rotor, og ovp rele.... 

 

Starter med engang, men dør ut etter 4 sekunder om jeg ikke gir gass. det er liv, men den hoster og styrer fært.....

 

Gir jeg mye gass, kan den holde ut maks 20 sekunder, men dør ut uansett...

 

Prøvd MANGE ganger, og starte, men.....

 

Noen ideer, om hva jeg burde prøve neste å bytte ut? kan det være bensinpumpa, tett bensinfilter??? kanskje rele til pumpa som du Rsele sa.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes er ikke min greie, vet ikke engang hvilken bil det gjelder :)

Mål om bensinpumpa får strøm. Får den strøm gjør dette;
Ta av bensinslangen og dytt den ned i en 1/2ltr flaske og sett på tenning eller dra den ca.10 sek på starteren, det skal da være litt bensin i flaska.
Kommer det ikke bensin er enten pumpa defekt eller så er det tett bensinfilter. Kommer det bensin kan det ett tenningsproblem.

Hvis det ikke er spenning frem til pumpa, kan du prøve å bytte det relè som Rsele skriver om, og måle på nytt å se om det er spenning til pumpa..

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er neste å skjekke gnist :)

 

Skru ut en plugg, sett på plugghetta og legg gjengene på pluggen til gods (F.eks. toppen på motoren)

Få så noen til å vri på nøkkelen mens du ser etter gnist på pluggen :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg har funnet ut noe mere, uten jeg helt vet hva det er....

 

Beklager litt dårlig bilde, men vet noen hva slags funksjon denne har?

 

Som vist på bilde, når jeg tar ut ledningen, og prøver å starte, uten å gi gass, så vil den gå lengre. Da starter den faktisk, men hoster fært. Da kan jeg også slippe tenningen. Kobler jeg til kabelen, vil den kun gå 2 sekunder uten å gi gass. uten kabel, ca 10 sekunder..... prøvd flere ganger, og det er ikke tilfeldig... uten å gi gass, 2 sekunder med kabel, 10 sekunder uten. 

 

Hva er dette for noe, som ledningen er koblet i? merkelig.

 

bilde_1.jpg

 

bilde_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår