Gå til innhold

Diesel forbrenningshastighet høy/lav last(blanding) - Insprøytingstidjustering - Blandig ved pådrag.

Ranger emnet


RamstadTech

Anbefalte innlegg

Noen som har peiling på dieseljustering her?

Generell oppskrift for å maksimere effekt på dieselmotor med Bosch VE pumpe er som følger:

-Juster maksskruen til det ryker svart før ladetrykket tar seg opp, og litt tilbake.

-Juster trykkompensatoren til det ryker svart ved ladetrykk, og litt tilbake.

-Juster innsprøytning (tenning) litt tidligere til det blir tydelige kaklelyder, og så senere til de forsvinner igjen. Dette er grunninstillingen, kompensasjon for turtall er ikke justerbart, så dette kan sammenliknes med å vri på triggerhjul på bensinmotor (innsprøytning).

-Pass hele tiden på at eksostemp holder seg under 750deg (kan variere basert på materialbruk).

 

Dere som justerer bensinsprut ser vel her at kompensering for last ikke ble nemnt. På bensin framskyndes tenning ved lav last. Dette er vel pga roligere forbrenningshastinghet når kompressjonen er lavere. Denne muligheten har jeg ikke på pumpen. Så vidt jeg kan se, så er det kun avslutningstidspunktet som endres ved tung/lett gassfot.

 

En ekstra ting med diesel er at det er luften som er den kjølende faktoren, ikkje brennstoffet, så mager blanding = kaldere forbrenning. Sånn sett så kan det se ut til at det lønner seg å makse ladetrykket på turbo, og holde tilbake på trykkompensatoren på dieselpumpa, og kjøre mager blanding på høy last. Men dette vil medføre gjennomsnittlig mer trykk i brennkammer, som fører til at mer trykker seg forbi stempelringer, veivhusventilasjon må puste mer aktivt, eksosgassene vil legge igjen mer "søppel" i oljen, og veivhusventilasjonen vil dra med seg mer olje og øke oljeforbruk. Så da kan det friste å kjøre på fet blanding og lavere ladetrykk i stedet.

 

Siden pumpen ikkje kan justeres for last, så blir innvirkningen overnemnte har på forbrenningshastigheten, hva som bør avgjøre valget. Hva innvirkning har høy kompresjon og mager blanding på forbrenningshastighet, kontra lavere kompresjon og fetere blanding.

Er det noen som vet dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår