Gå til innhold

audi a6 2.6 varmapparat problemer

Ranger emnet

tossu

Anbefalte innlegg

hei. 

får ikke varme i varmapparatet, har byttet vannpumpe, termostat, spylt gjennom varmapparat registeret. 

er varme i bare den ene slangen som går inn til varmapparatet, altså vann inn til registeret, men kommer ikke noe varme ut. 

har skrudd ut lufte skruen men kommer ikke noe ut. spylte registeret, kom fint vann gjennom fra begge endene. noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan det være en av to ting. Siden du sier at det renner vann igjennom så antar vi at registeret er åpent.

Da mistenker jeg at vacuum ventilen på utløpet av registeret ikke fungerer.

Jeg filmet min. Har akkurat samme motor som deg.

Skru klimaen på LO, vent to min og klikk den opp til HI. Da skal ventilen til venstre åpne slik du ser på filmen.

Om ventilen fungerer så må det være noe annet.

Da må det være varme-spjeldet som er tregt. Det er den armen som beveger seg  til høyre i filmen. Her er en link på hvordan denne motoren renses.

http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1441/a1441.php&var=

En del ting og tang må demonteres for å få den ut.

Jeg har en ekstra vacum ventil (tilnærmet ubrukt 1 mnd gammel) liggende. Kan får den for 300 om du vil. Koster 6-700 på møller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker jo som registret fungerer, men man kan bli lurt. Hadde samme problemet på min Audi 100, da kom det og rent vann når jeg spylte igjennom registret, og slangen ut av registeret var og kald.

Skiftet tilslutt registeret og da fikk jeg varmen tilbake, så var tydelighvis noe galt med registeret likevell.

Du kan undersøke om wieren som regulerer varmen ikke er hoppet av. Om det er likt som på min så er det ikke kran som regulerer varmen, men kun spjeld som regulerer hvor mye luft som går igjennom registeret. Denne går inn på varmepakken under dashbordet på passasjersiden, du ser den om du legger deg i dørken og ser opp under. 

Om du bestemmer deg for å skifte registeret, finner du en bra guide her: 12v.org/urs/C4UrSHeaterCoreReplacementDIY_Rev1.pdf guiden er egentlig for klima, men kun små forskjeller mot manuelt anlegg. 

Er ikke fryktelig mye arbeid, brukte ca en time på å få varmepakka ut av bilen, kanskje en time på å skifte selve registeret og en time på å få det hele sammmen igjen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan undersøke om wieren som regulerer varmen ikke er hoppet av. Om det er likt som på min så er det ikke kran som regulerer varmen, men kun spjeld som regulerer hvor mye luft som går igjennom registeret.

Om det er spjeldet som er stuck eller wire som er av så ville uansett begge slangene til registeret vært varme ;)

Jeg tipper det er (trappet) luft i varmeregisteret.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider