Gå til innhold

Hva er gale med elektronikken?

Ranger emnet


Fjøslukt

Anbefalte innlegg

Hei..

 

I bilen min skulle jeg koble en forsterker.. Da alle strømkablene varkoblet på og jeg skulle koble på RCA kablene fra forsterkeren, merket jeg at strømmen i bilen bare gikk...

 

Nå har jeg koblet fra alt av ekstra utstyr, slik at det bare er bilens originale deler som er koblet på, men fortsatt virker ikke kupé lyser, eller sentrallåsen og strømmen inn til anlegget er 0V..

 

Alle sikringene virker, men det virker ikke som det kommer strøm inn til dem.. Blinklys, vindusvisker etc og motoren virker fint, og dette er deler som har sikringer i motorrommet...

 

Hva kan være gale, og er det mulig at noen reléer er gått?

 

Det merkeligste er at når jeg måler strømmen inn til anlegget (som skal ligge på 12V) viser voltmeteret en spenning på vel 1V...

Skoda Superb 1.9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1volt = brudd

0volt= kortslutning eller ikke tilkobling

 

Håper det kan hjelpe deg litt på veien, elektronikk problemer på bilen er noe herk, ofte vanskelig å finne, driver med et på problem med elektronikken til bensinpumpa fortiden selv.

 

Ta å sjekk + med å å sette jordingsproben rett på jordingsfeltet, så finner du kanskje ut hvilken kabel problemet ligger i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ampere=straum

Volt=spenning

 

Straumen går gjennom ein leder, mens spenninga ligg over to punkt.

 

Har du ein motstand som er koplet på eit batteri(12V batteri), vil alle 12V ligge over motstanden, mens måler du spenninga kun på ledninga, så er spenningsfallet der tilnærma lik 0, alt etter kva slags kabel som er brukt.

 

Forstod ikkje heilt det du sa om sikringane?

 

Er alle heilt Ok? eller er det nokon som er brent av?

 

Isofall, prøv å skift dei.

 

Kva slags bil det er snakk om, trur enkelte kan ha fleir enn ei sikringsboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sjekke hudre prosen at det ikke er noe feil på sikringer er å sette - stroben på et jordingsfelt og måle på hver side av sikringen med + proba, da ser du nøyaktig hvor mye volt som kommer ut og inn.

 

Når det gjelder relay så, hvis du vet hvilket relay som er for det som ikke funker så er det bare å bruke et annet relay, med samme koblingsskjema på, så ser du fort om det er relay som er gåent, er jo også bare å koble på ledninger til relayet for å sjekke om det kommer spenning fra relay utgangs pinen, pleier å stå 87 der, spørs på hvordan relay.

 

Etter min erfaring så har relay en tendens til å klikke litt høyt, så det kan være greit å høre etter.

 

Husk også når du tester relay at hvis det er noe feil før pinne 85, slik at det ikke blir koblet til signal fra coilen så hvil du heller ikke få noe spenning ut på 87, for da slår ikke bryteren inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

et rele går ikke sån uten videre.. det der nokk ikke der problemet ligger.. prøv forsterkeren i en annen bil å se om samme problem er der.. kan være forsterkerensom ødelegger..

 

 

 

høres jo ut som det er noe galt med strømforsyningen til forsterkeren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår