Gå til innhold

Dynamoskifte Golf '95 TDK (AAZ)

Ranger emnet


Shitblast

Anbefalte innlegg

Fulladet batteri skal ligge på 12,5v+
Ladespenning på tomgang bør ligge på 13,7v-14,4v
Ligger den på 13,7v ved tomgang stiger den normalt sett opp imot 14,4v ved 2000 rpm :)

 

Hva som er skjedd er vanskelig å si uten å feilsøke, men er mulig du har kvekt noen dioder i dynamoen, evt tatt noen ledninger.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved nærmere inspeksjon (godt lys) viste det seg at røyken kom fra kabelklynga på toppen av startmotoren, ikke fra noen av de to kontaktene på girkassen. Jeg målte kontinuitet mellom + og - hovedfestene - 1350 - vet ikke hvilken enhet dette er. Det var kontinuitet i alle tre ledningene fra plusspol til dynamo - en stor og to små. Det var ingen synlig varmeskade på noen av kablene over startmotoren, men noe må det jo ha vært med røyken som kom. Jeg fikk ikke kontinuitetstestet den andre store kabelen som går over startmotoren, som bla. inneholder gløding og lavtrykksbryter for oljetrykk. 

 

Jeg oppdaget kontinuitet mellom plusspol og skroget av dynamoen - 586 - det skal vel ikke være kontinuitet her? Jeg koblet dynamoen fra pluss-siden på batteriet og målte igjen kontinuiteten mellom polene, 1806. Det synes for meg å være enda en overledning i systemet. 

 

Jeg frikoblet alle klips-koblingene jeg kunne finne i motorrommet, inkludert de to koblingene til girkassa. Jeg påviste kontinuitet mellom de to ytterste kontaktene (totalt tre) i speedo/tacho-koblingen. I den andre koblingen til girkassen var det kontinuitet mellom de to kontaktene der - 550. 

 

Jeg sjekket radioen, og fant at 10 A-sikringen der var avbrent. 

 

Jeg koblet alt unntatt dynamoen tilbake og startet opp bilen, som startet pent. Nå virket igjen speedometeret, mens de andre feilene var som før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at det ikke er noen kortslutning på daværende tidspunkt. Hvis batteriet blir tappet når kabelen til dynamoen blir koblet til, er det tydelig at det er blitt en jordfeil i dynamo'en.

 

Hvis du måler motstand på "B+" på dynamo og mot "- pol" på batteriet, skal du få uendelig motstand, hvis alt er i orden.
Kan også måle mot motorblokk evt. chassie istedenfor batteriets minuspol.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen, Jesper. Jeg antar at B+ er dynamopolen som kobler mot batteriets + pol. Jeg kontinuitetsmålte altså mellom den og metallskallet på dynamoen, som igjen er skrudd fast i blokka. Der fikk jeg 586. Jeg antar at dette betyr 586 Ohms motstand gjennom dynamoen, hvor det altså skulle vært uendelig motstand. Jeg kommer til å måle slik du anbefalte litt senere i kveld. 

 

Jeg tar en tur til hoggeren, og prøver å finne en "ny" dynamo. Vet du kanskje hvilke andre biltyper som har tilsvarende dynamo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, B+ er den som skal til batteriets + pol :)
Den måten du målte på blir det samme som om du måler batteriets - pol, motor og chassie.
Du kan konkludert med kortslutning i dynamo.

Dessverre så vet jeg ikke om noen biler som har samme dynamo. Men du kan lese av delenr. på dynamo og kontakte en lokal hugger (eller fler) å høre om de har :)

 

Her er en link til "NBF Bildeler" Har valgt Golf 3 og Dynamo for deg, finner du ut hva den heter, kanskje du finner den her :)

http://www.nbfbildeler.no/templates/partinfo.aspx?Matrix_Id=1&Brand_Id=4900&Model_Id=4912&Part_Id=7405

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår