Gå til innhold

Øggie: 1986 Escort Rs Turbo oppussings prosjekt.

Ranger emnet


Øggie

Anbefalte innlegg

Syns det hullet i den lange nippelen for oljetilførsel til turbo var skremmende lite, jeg hadde aldri turt å brukt den...

 

Edit: Ser du flyttet på slangen og brukte den andre nippelen smile.gif

Kommer ann på om det er glidelagert eller kulelagert senterdel på turboen. Kulelager trenger ytterligere restriktor og gjerne ( et must spør du meg) in-line oljefilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Da har jeg endelig fått startet bilen! Møtte på ett par problemer med oljelekkasje,litt usikker på om det er ifra bånnpanne eller simringen til veivakselen + at oljeslangen til turboen som er skrudd i adapter til blokk lekker olje. skal demontere å finne ut hvor lekkasjen kommer ifra,begynner å mistenke at 1.8L bånnpanna ikke tetter så godt på 2.0L blokka.

post-147438-0-80133900-1475571414_thumb.jpg

post-147438-0-54744600-1475571422_thumb.jpg

post-147438-0-50671400-1475571427_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med oppstart. Det er alltid morro og spennende med oppstart etter en slik stor og omfattende jobb som du har lagt ned her. Kjenner ikke til Escortbunnpannene men 1,8 og 2,0 Mondeopannene er like. Du har vel 1,6/1,8 Escortbunnpanne på Mondeo 2,0 blokk du vel? Jeg mener å huske at det er lik bunnform på alle blokkene men jeg vet ikke, husker rett og slett ikke siden det er så lenge siden jeg holdt på med Zetec-motorene. Kan jo sammenligne pakningene. Er jo flere som har bygd tilsvarende motor kombo som deg som sikkert kan svare deg, også her på forumet.

 

Bilen ser bra ut, og sammenlignet med EscCosen som står bortenfor din, tja, jeg synes mk3/4 bilene er like tøffe icon_ford.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :) Det skal visst være lik innfestning på de forskjellige bånnpannene har jeg fått høre, bror min har kjørt samme oppsett i sin escort mk5 og han hadde problemer med oljelekkasje ifra bånnpannehan også. Yes jeg bruker escort 1.8L panne på 2.0L motor. Har hatt det opp i kveld og gjort reint og byttet pakning så får se i morgen om det blei vellykket :)

 

Jeg er enig med deg der Xr4ti men synd mk4'n drar i feil ende :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fyren her, http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/66705-ford-escort-mk4-stv-zetec-turbo/ som jo har svart deg noen ganger her har jo fått veldig god erfaring på disse hybridmotorene, mulig han kan noen triks for å få bunnpanna tett om dagens strabaser ikke hjelper.

 

Sleng inn en stiv bakaksel, sveis inn tunell og snu motoren sammen med ei T5 kasse og du kan sladde rundt med de store gutta, er jo bygd noen med Cossy 4wd drivverk og de funket jo greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruke bunnpann fra escort med sånn type pakning http://www.ebay.co.uk/itm/BOTTOM-END-SUMP-GASKET-SET-FORD-MONDEO-ESCORT-FIESTA-1-6-1-8-2-0-ZETEC-1992-00-/310209893874?hash=item4839f355f2:m:mzCGi0xQCGteXCfteLfxxPw

du kan alltid ta litt tetning stoff I hjørnene for å vere sikker.

blir alltid utforske og teste med sånne prosjektet. Går 1 steg fram og 2 tilbake.

Peugeot 306 stasjonsvogn (bruksbil )

Ford Escort mk4 stasjonsvogn (1987)

Ford Escort mk4 stasjonsvogn (R.I.P)

Ford Orion mk2 ghia solgt

Peugeot 406 svti (bruksbil) solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går et skritt frem og to tilbake, ja da må du snu og gå hjem igjen, da kommer du frem dit du skal checkeredflag.gif 

Som Ford87 påpeker så er det viktig å bruke litt pakningsmasse i hjørner og overganger, samt skjøter. Det samme med toppdekselpakningen. Har aldri hatt lekk i bunnpanna men i toppdekselet. Der var det ikke brukt pakningsmasse i overgangene ved kamhjulene. Ble tett etter at jeg brukte pakningsmasse.

Men dette vet du vel fra før :)

Når det gjelder repo-deler, slik som oljeadaptere etc så har jeg lært meg å sjekke passform, planhet og slikt nøye før montasje. Har kødda mye med slik opp igjennom åra.

th_diespam.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår