Gå til innhold

Saab modeller med 55 pins Motronic ECU og MSPNP on demand.

Ranger emnet


isprins

Anbefalte innlegg

De Saab modellene som er utstyrt med 55 pins motronic ECU kan inlemmes i MSPNP on demand programmet. Det er en Megasquirt III som plugges rett i den orginale ECU kontakta.

Spesifikasjonene på MSPNP Pro ligger her:
http://www.megasquirtpnp.com/mspnpp_features.php

 

Eksempel på data:
Saab 900 NG (1994-1998) med 2.0 L B204I sugemotor 16-ventiler, 130 PS (96 kW; 128hp).

Den skulle gå an å bytte hjerne på til nevnte system, fordi det meg bekjent ikke sitter noe annet i bare motorstyring i ECU'n, alt det andre har separate bokser.

De tekniske detaljene på motoren er:
motor: B204I
volum: 1985 cc
power: 177 N·m (131 lb·ft) @ 4300 rpm     130 hp (97 kW) @ 5500 rpm
Girkasse: automat
posisjonsjulet på veivas tannmønster: 60-2,

Det vil si at den kan kjøre full sekvensiell innsprut.
offset for sensoren til denne er,tdc på cyl 1: 117 grader

kammsensor sitter i fordeleren.
Iac:ja,100hz, to ledere
Maf sensor:jepp.

kalibreringsverdier for MAF:
Flow/grams sek volts
0 0.2
4 1.0
33 2.6
133 4.6
kjølevanntempt:ja
inntakstemperatursensor:ja

dyser: Bosch 0 280 150 432 ,249 cc/min@3bar,14.5 ohm,13.5 milisek åpnings tid.

bankesensor: ja
Oktan justerer: ja ( MS3 skjønner ikke denne, iallefall ikke til dags dato pga manglende støtte i programvare)
O2 sensor: ja
TPS: ja
Den er utstyrt med vanlig tennspole.

Evaporative emission (EVAP) canister purge valve: ja, MSpnp pro kan styre denne
Secondary air injection (AIR) pumpe med solenoid: ja, det ser også ut som om MSpnp pro kan styre denne

pulsbredde ved tomgang.
Signal fra ABS:ja (muligens hastighetsinformasjon ?)
Check engine light: ja, MS3 kan tenne denne ved sensorfeil.


Dette kan muligens kludre til saker og ting, fordi det er litt forskjell på dette skjemaet her og det som er i haynes boka
http://smartexpert.free.fr/saab/NG900/motronic.htm
De er:
Transmission control module:
47: TCM (signal til traction kontroll i følge haynes)
52: TCM (signal til traction kontroll i følge haynes)
51: TCM (signal from tractioncontrol according to haynes)
6: TCM (signal til turteller i følge haynes,finnes ikke på versjoner som ikke har turbo)
Det er også en tilkobling til alarmsystemet, men denne er ikke nevnt på det nettbaserte skjemaet.

Noen modeller har også tilkoblinger til:
AC evaporator temperature bryter
AC refrigerant pressure bryter

De kan få til dette ved 10 bestillinger på forhånd,og at noen vil låne de en bil der de kan drive å prøve seg fram litt.
Problemet er at de er i USA..
Dette systemet får de desverre ikke til for Trionic ECU'er fordi de ikke klarer å få tak i de riktige kontaktene.

Mer kan leses på :
http://www.megasquirtpnp.com/mspnp_on_demand.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår