Gå til innhold

Servo passat 3b5 99 syncro 1.8

Ranger emnet


kuba91

Anbefalte innlegg

hey lurte om noen kan hjelpe meg med servon min. Etter pumpa mi røyk så bytta jeg den til helt ny og rett etter det så røyk tilførsel slangen fra pumpa til styresnekka. men det jeg lurere på er : har brukt biltema servo olje, det funker ved start av bilen svinger uten problem, men etter at motoren er varm og olja er varm så blir det hardere å svnge, fikk beskjed om å bytte den. men er det noe lufte ventil eller et eller annen måte å få lusfta eller bytta ut olja på? noen som har en god løsning? :) takk får svar vagers!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Du trenger: En stor pipette (turkey baster på engelsk, google det), to jekkebukker, en golfpeg eller lignende, en tang, filler, en flaske (1.5 l brus f.eks.), to-tre meter tråd og selvsagt VW servoolje. Bruk kun VW-standard olje (den er ikke mye dyrere enn generiske, om i det hele tatt). Du trenger over en liter olje, så kjøp to flasker når du er hos VW.

 

Du tar av dekselet over servooljereservoaret, og så hekter du løs holderen med alle kontaktene (ikke makt - kjærlighet). Når det er har du fri tilgang til servooljens inn- og utslanger, altså fra reservoaret. Først skrur du av lokket på reservoaret, og bruker pipetten til å ta ut så mye som mulig av oljen derfra. Deretter legger du gjerne en fille under inn-slangen, og bruker tanga til å løsne slangeklemmen. Ideelt sett skifter du den, men jeg har brukt min om igjen.

 

Slangen putter du i flasken din - jeg holdt flasken på plass ved å knyte en tråd rundt tuten og deretter feste den i panseret - du finner en måte. Før neste skritt må du gjøre følgende: skaffe en venn, heve fronten og sette på bukker og ta ut bensinpumpesikringen. Så får du vennen din til å sette seg inn og sette inn nøkkelen - du skal kun dreie motoren, helst ikke starte den, derfor tar du sikringen (første gang er det fortsatt noe drivstoff, så da starter den). Du står ved reservoaret og vennen din er klar til å dreie motoren, ikke mer enn 3-4 sekunder av gangen vanligvis - snakk sammen.

 

Før første dreining, fyller du reservoaret med VW-olje, helt opp til randen (drit i markeringene). Så dreier vennen din motoren, og oljen blir sugd inn i systemet, samtidig som den gamle oljen blir presset ut i flasken. La ikke reservoaret bli tørt under denne prosessen, for da drar du luft inn i systemet og er like langt. Gjenta prosessen til du får ren og grønn VW-olje i flaska - da er du ferdig. 

 

Sett sammen i omvendt rekkefølge, og senk bilen. Når det er gjort sjekker du at nivået i reservoaret er mellom min og max-linjene, hvis ikke etterfyller du en slant. Sjekk igjen etter neste kjøretur - denne oljen er litt lunefull. Tid for å gjøre jobben tilsammen: en snau time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår