Gå til innhold

Anbefaling av subkasse? Ford transit connect

Ranger emnet

keon2k

Anbefalte innlegg

Hei har kjøpt en 15" LIB D2 sub på 1500wrms/3000w peak fra lyd i bilen.no.

Kjøres av en LIB 1200.1.d monoforsterker på 1200wrms.

Hvor stor kasse burde jeg ha? Er ute etter finest mulig bass, gjerne dype basser. Fikk anbefalt 90 liter portet kasse tunet til 32hz.

Har plass til mye større kasse. Hva anbefales?

Subben er 2x2 ohm, hvordan kobler jeg den i 1 ohm? Forsterkeren er stabil i 1 ohm.

Skal stå i en ford transit connect 2006 modell. Tips til å få bedre lyd? Er en stygg skillevegg mellom bagasjerom og kupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subben er 2x2 ohm, hvordan kobler jeg den i 1 ohm? Forsterkeren er stabil i 1 ohm.

Kobler spolene i parallell. Dvs + på forsterkeren til begge +'ene på spolene. Så begge -'ene på spolene til - på forsterkeren

Tenk deg at en høytaler på bilde er en spole. Og at spolene er 2ohm, og totale blir da 1ohm

paralell2e442.gif

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Digital Designs DD1512, eller en Gladen SQX 12 Extreme?

302422&width=260&height=195&resize_mode=622713&width=260&height=195&resize_mode=

Selv bruker jeg Gladen SQX 12 (Ikke extreme) i bilen min og er veldig fornøyd med lyden. Beste bass elementet jeg har hatt.

Det er også viktig å ha solid kasse. Og hvordan den står. Du har vel også en skillevegg i bilen? Så basstrykket kommer jo ikke inn i bilen så lett som på en stasjonsvogn. Og veggen vibrerer vel også en del? Det lager dårlig lyd. Burde legge på dempematter på den, sånn at veggen ikke vibrerer og ødelegger bass lyden

Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget hull i skilleveggen nå, slik at lyden skal komme igjennom. Skal lyddempe skilleveggen, har lyddempet dørene osv.. smile.gif

Hvordan er de med tanke på poweren? Nå har ikke jeg så mye peiling men, på LIB 15" subben så har den 1500wrms / 3000w peak. Og på 15" Gladen SQX extreme så har den 850w RMS / 1275W PEAK. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke se deg blind på effekten. 

Prøv å les litt på følsomheten på et element. Hva de forskjellige dB tallene betyr 1-winking.gif

Ta f.eks mine gamle elementer. Det var 2stk Focal 12" på 300watt. De sto i en godt bygget kasse, med riktig mm² på kabler og alt. De spilte mye hardere og penere enn 2300watt boss elementene som en kamerat har. Ikke at det skal så mye til, men der kan du se hvor mye effekten har å si

Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider