stian90 Skrevet Januar 8, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2014 Er en ung mann på 23 år som trenger litt hjelp angående jobb og utdanning. Valgte dessverre grådig feil utdanningsfelt da jeg var litt yngre - planen var å bli maler. Dette gjorde at jeg gikk VG1 Bygg og anleggteknikk og deretter VG2 Overflateteknikk. Etter dette gikk jeg ca 4-5 mnd i lære før jeg sluttet. Jeg fullførte de 2 årene på skolen, men strøyk i et par fag. Det jeg egentlig hadde lyst å bli var enten bilmekaniker eller bilskadereperatør, men fikk i 2011 jobb på bilopphuggeri. Etter dette ble jeg mer og mer bevisst på at det var mekaniker jeg helst ville vært, men så har jeg hørt at 5 års praktisk erfaring fra et slikt yrke kan være tilfreddstillende for å ta et fagbrev i dette yrket. Arbeidsoppgavene mine er mangt - alt ifra ekspedering av kunder, plukk og pakk av deler, vedlikehold av maskiner og utstyr, sanering og demontering av biler. Ca 80% av arbeidsdagen min består av å skru av deler på bestilling. Dette kan være alt ifra motor og gearkasser, elektriske komponenter, karosseri og interiør. Har i løpet av de 2.5 årene jeg har jobbet der opparbeidet meg relativt god forståelse og erfaring på bil og begynt å kjenne hvert enkelt merke og modell ganske godt (typisk 1990 og fram til 2008/2009 modeller). Vi jobber også tett med to andre verksteder som ligger i samme bygning som vi holder til i og jobber tett med disse så jeg har fått ganske god innsikt i rutiner og arbeid på verksted også. Utover dette går også veldig mye av fritiden min på bil, i form av å skru på egne biler (type reperasjon, vedlikehold, service, bilpleie mm), men driver også en den kjøp og salg av reperasjonsobjekter som jeg setter istand og selger - kjøper en del biler gjennom jobben og ca 95% av det jeg gjør med disse bilene er mekanisk. Ellers drevet aktivt med siden jeg var rundt 17 år, så kan godt si at jeg har genuin interesse innenfor feltet og. Om jeg blir i denne jobben i 2.5 år til, og eventuelt tar opp de to fagene jeg strøyk i på VGS - vil dette være godt nok for å kunne ta fagbrev i dette yrket? Jeg vet heller ikke helt hvem jeg skal ta kontakt med for å legge opp et løp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 9, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2014 Ja, du kan gå opp til fagprøve som praksiskandidat etter opplæringsloven §3-5. Om du velger dette så må du kunne dokumentere minst 25% mer relevant praksis enn de som går på videregående og videre som lærling. Det kreves også at du avlegger tverrfaglig eksamen. Ta kontakt med et opplæringskontor i ditt fylke, de kan svare deg nøyaktig på hva som kreves for din del, oversikt over disse finner du HER. Mye info om dette HER Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian90 Skrevet Januar 10, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2014 Takk for et meget oppklarende svar, har lett mye rundt på nettet uten å bli riktig klok. Håper bare arbeidserfaringen jeg bygger meg opp her holder i forhold til læreplan, vi driver jo ikke akkurat veldig mye med feilsøking og diagnose på et bilopphuggeri, selv om jeg har litt erfaring med det fra privat. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 10, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2014 Du trenger ikke ta videre hensyn til læreplan om du går opp som praksiskandidat, dog er det lurt å ha sett igjennom hva som forventes at du kan - før du går opp til en fagprøve. Eksempel; Feilsøking og diagnose Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne bruke tekniske opplysninger på flere språk i planlegging og gjennomføring av arbeidsoppgaver utføre og tolke slitasjemålinger i motorer ved hjelp av måleverktøy utføre trykk- og lekkasjetesting av smøre- og kjølesystemer i henhold til verkstedlitteratur forklare forbrennings- og energiprinsipper i motorsystemer feilsøke på komponenter i drivstoff- og innsprøytingsanlegg utføre avgassmåling, tolke resultatet og forklare virkemåten for avgassrensesystemer feilsøke på tenningsanlegg og motorstyringssystemer utføre trykkmåling på turbo-, kompressor- og intercooler-systemer og forklare virkemåten måle elektriske størrelser og tolke måleresultat ved feilsøking og diagnose lese koplingsskjemaer og feilsøke på elektriske og elektroniske komponenter feilsøke og tolke måleresultat på lyskretser, ladeanlegg og startmotor feilsøke på komponenter i komfort- og klimaanlegg og forklare virkemåten forklare grunnprinsippene til digitale styringssystemer feilsøke på girsystemer og overføringsmekanismer i drivverk feilsøke på koplinger og utløsermekanismer feilsøke på hjuloppheng og forklare hjulvinklenes påvirkning på dekkenes slitasjemønster feilsøke på styreinnretninger og forklare virkemåten feilsøke på bremsesystemer, vurdere resultatet og forklare virkemåter utføre diagnose på systemer for aktiv og passiv sikkerhet Service og vedlikehold Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne planlegge og utføre service og vedlikehold i tråd med fabrikanters anvisninger og gjeldende regelverk bruke verktøy, utstyr og måleinstrumenter i tråd med arbeidsoppdraget dokumentere kvalitetskontroll på utførte arbeidsoppgaver utføre kontroll, reparasjon og justering av lysanlegg i tråd med gjeldende regelverk velge og bruke oljer, smøremidler og væsker til kjøretøyet velge og bruke produktdatablader og HMS-datablader i tråd med arbeidsoppdraget utføre avgassmåling og tolke utslippsverdier i tråd med gjeldende forskrifter velge dekk og felg i henhold til krav og tekniske data for kjøretøyet utføre vedlikehold på komponenter i komfort- og klimaanlegg Reparasjon Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne planlegge og utføre reparasjon i tråd med arbeidsordrer og vurdere tidsforbruk utføre varmearbeider og arbeid på høytrykksystemer i tråd med sikkerhetsforskrifter og gjeldende prosedyrer montere deler og utstyr i henhold til lover og forskrifter og anvisninger fra produsenter og leverandører skifte ut og stille inn registeroverføringer på motorer skifte ut og reparere motorkomponenter skifte ut og reparere elektriske og elektroniske komponenter skifte ut komponenter i bilens smøre- og kjølesystem skifte ut og reparere komponenter i girsystemer, mellomaksler, drivaksler og differensialer skifte ut og reparere komponenter i hjuloppheng og styreinnretninger utføre firehjulsmåling og foreta nødvendige justeringer på hjulvinklene reparere og skifte ut komponenter i bremsesystemer legge om dekk og avbalansere hjul reparere systemer for aktiv og passiv sikkerhet reparere komfort- og klimaanlegg skifte ut og reparere komponenter på karosseriet Kommunikasjon og kvalitet Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne kommunisere med kunder om arbeidsoppdrag og behandle kunder i tråd med retningslinjer for kundebehandling samarbeide med kollegaer og andre samarbeidspartnere om faglige løsninger beskrive bedriftens oppbygning og organisering gjøre rede for de kravene som myndighetene stiller til bedriften og til arbeid på kjøretøy utføre arbeid i tråd med regler for helse, miljø og sikkerhet utføre kildesortering og behandle spesialavfall i henhold til gjeldende regelverk gjøre rede for bransjerutiner og systemer for reklamasjon og kvalitetssikring drøfte lønnsomhet og effektivitet ved valg av reparasjonsmåte bruke digitale verkstedsystemer Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas_H Skrevet Januar 12, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2014 Jeg har tatt fagbrev som praksiskandidat. Finn deg en godkjent opplæringsbedrift og dokumenter de årene med praksis du må ha. Det kan variere litt, men undersøk dette med opplæringskontoret. Etter dette må du melde deg opp til skriftlig eksamen og etter det fagprøve. Lykke til! Siter 2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen 1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn" X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian90 Skrevet Januar 12, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2014 Takk for svarene. Da er mail sendt til Utdanningsportalen i Østfold, så får man se hva de svarer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg