JAK89 Skrevet Januar 15, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2014 (endret) Ford Mondeo 1,8 2001 Problem: Hører ulyder fra høyre framhjul når jeg svinger på rattet. Høres ut som svake klunke lyder. Ved fullt rattutslag høres det ekstra godt. Høres i lav fart som f.eks. på parkeringsplass. Er også en liten risting i bilen i fart, uten at jeg vet om dette henger sammen. Er vesentlig kraftigere ulyder ved rattutslag mot fullt venstre. Synlige feil: Drivknutemansjetten er delt i 2, altså slitt seg på midten. Den er også fuktig i fett. Olje/fett fra girkassen? Håper noen kan komme med noen ideer til hvilke deler som må byttes ut. Bare spør hvis jeg ikke var presis nok i min forklaring. Blir veldig glad om noen kan hjelpe meg;) Endret Januar 15, 2014 av JAK89 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet Januar 15, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2014 Du trenger ny drivknute med mansjett. Hvor lenger har mansjetten vært defekt? Mansjetten er fuktig i fett fordi den blir fylt med fett når den er ny,dette for og smøre drivknuten. Når mansjetten blir ødelagt vil dette renne ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 15, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2014 Så sant det er kommet vibrasjon og ulyd fra drivknuten så må du bytte den. Lim inn bildene i www.snag.gy og lim bildelinken derfra inn i tråden (om bildene er for store). Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAK89 Skrevet Januar 15, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2014 Hei og takk for svar! Er usikker på hvor lenge den har vært defekt, men kan tenkes at det har vært en god stund. Har hatt bilen i litt over et år, og når jeg tenker meg om har det alltid vært en ulyd fra høyre framme hjul akuratt idet jeg starter å kjøre, spesielt hvis jeg starter med sving. Litt vanskelig å beskrive lyden, men varte bare et par sekund så har ikke tenkt noe spesielt over (noe jeg kanskje burde ha gjort). Vil tro at dette er noe som henger sammen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAK89 Skrevet Januar 15, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2014 Har lastet opp bilde i første melding. Si ifra hvis det ikke vises. Bildet er med fullt rattutslag mot venstre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 15, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2014 Bildet vises bra det Min tommelfingerregel er at dersom mansjetten nokså nylig er røket og det aldri kommer hverken ulyd eller vibrasjon - da kan den rengjøres grundig, pakes på nytt og ny mansjett monteres. Siden du har både ulyd og vibrasjon så ville jeg anbefale å bytte den. Jeg har laget en guide for denne jobben, da til eldre Audi, men essensen er den samme - Guide: Skifte drivknute/drivknutemansjett div VAG Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAK89 Skrevet Januar 15, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2014 Tusen takk for bra og hurtig svar. Da blir det nok å få kjøpt ny drivknute samt mansjett, så får jeg følge guiden du har laget og se om jeg får det til. Kjekt å ha noe å gjøre på også hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 15, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2014 Bare hyggelig. Husk bare at guiden min er laget for Audi og det derfor ikke nødvendigvis er helt likt på din. Men som sagt, essensen er den samme :) For ny drivknute kan du sjekke pris hos Jägermeiser ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAK89 Skrevet Januar 15, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2014 En ting til. Når jeg demonterer drivknuten, er det noe jeg kan se etter som kan tilsi at den MÅ byttes eller bare må rengjøres og settes inn med nytt fett og ny mansjett? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 15, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2014 Når den lager lyd eller vibrasjon så er det enten av at den er slitt eller at det er sand/grus e.l. inni den. Om det har vært sand eller grus i den, og den er kjørt med, da er det like greit å bytte den når man først driver på, men det er ingenting i veien for å prøve av kuriositet ;) Men som sagt, er mansjetten røket nylig og det ikke er hverken lyd eller vibrasjon, da går det som regel alltid bra å rengjøre (demontere den totalt) før ny grease og mansjett monteres. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAK89 Skrevet Januar 15, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2014 Skrudde av dekket og ble møtt av dette.Andre som syns det ser rart ut? Brukket fjær?Kan dette også være årsaken til ulydene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet Januar 15, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2014 Kan se ut som brukket fjær,hvordan ser det ut på motsatt side? Uansett så ville nå jeg ha byttet drivknuten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAK89 Skrevet Januar 15, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2014 Slik ser det ut på den andre siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAK89 Skrevet Januar 15, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2014 Kan konstatere at fjøra er brekt. Kjenner bruddet ca. 10cm fra slutten på fjæra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet Januar 15, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2014 Tenkte meg det,du får litt og jobbe med nå ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg