Gå til innhold

Ulyd fra høyre hjul framme.

Ranger emnet

JAK89

Anbefalte innlegg

I "VAG-verden" er 1-2 mm veldig lite aksialt frispill, skal kunne beveges en del mer. Om man svinger i fart vil foringene gi litt etter, samt vil avstanden mellom girkasse og fjærbein kortes inn når bilen blir lavere/krenger, da kan de 1-2 mm bli til 0 mm og akselen "bunner" i drivknuten og får aksialt press på kulene. Da kan vibrasjon forekomme. Merk at dette blir høyttenking fra meg da jeg ikke er noen 'Ford-guru' 1-winking.gif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Var heller ikke på den gamle.

En ting til som jeg reagerte litt på var at når jeg holdt på med drivakselen så var jeg uheldig å trekke den utover, altså ut fra girkassen. Når jeg vridde rundt på den merket jeg at den hadde havnet utenfor hakket som den skal ligge i. Trykket den enkelt og greit bare inn igjen. Skal det være sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det har vært tilfeller med de indre drivknutene på Mondeo Mk3 at de blir slakk i de og etterhvert skaper vibrasjon, men syns det er rart hvis det brått skulle skjedd etter at du har byttet ytre knute. Hvis du fikk den inn i sporet igjen burde det ikke være noe problem, men 1-2mm er fryktelig liten margin.
Har selv byttet begge på vår Mk3 nettopp pga. stor slakk, hadde dog ikke risting.
Hvis du skal bytte de må du dessverre kjøpe komplett drivaksel. (Mulig Ford forhandler kan levere uten ytre drivknute)

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tatt av dekk og bremseskiven. Merker at det er slakk i drivakselen frem og tilbake i bilens kjøreretning, hvis dere forstår hva jeg mener. Er snakk om nesten en halv cm.

Slakken kjennes inn mot den indre drivknuten, altså i krysset.

Opplever ikke det samme på den andre siden.

Kan dette skape vibrasjonene som jeg beskriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjenner godt på mansjetten til den indre drivknuten, kjenner du noen klumper som ikke burde hvert der?
Tenker bare på om det kan ha løsnet noe i den, iom at det skjedde ifm. at du fikk dratt litt i den.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider