Gå til innhold

Oljeforbruk passat 1,9 TDI

Ranger emnet


Mikka

Anbefalte innlegg

Har en passat 2003 1,9 tdi med 130hk, km.stand 176.000.

Hadde kjørt en tur på 16mil på landevei når jeg stoppet og oppdaget at bilen hadde utrolig mye hvit eksos som luktet brent olje. Hørtes en sugelyd fra motorrommet og jeg åpnet pansere og oppdaget at det presses ut luft fra oljepåfyllinglokket. Bilen hadde for 40 mil siden vært og fått montert motorvarmer (Blokkvarmer) og samtidig skiftet olje på et verksted. Fylte på olje igjen og tok meg en liten kjøretur på 6km for så og peile olja igjen. Nå var det igjen nesten helt tom for olje, bilen hadde altså brukt over 1l olje på 6km. Bilen bruker ikke kjøleveske eller unormalt mye drivstoff. Bilen går for normal effekt og det høres ingen tikkelyd eller lignende fra motoren og den starter uten problemer. Vanlig driftstemperatur har den også. Det høres bare susing av luft fra motoren som presser seg ut av oljepåfyllinglokket. Det drypper ut olje fra eksosrøret mens man kjører og når man stopper. Kjørte diagnose men det kommer ikke opp noen feilmeldinger heller. Fylte på olje igjen til riktig nivå og kjørte med en liten tur til, denne gangen overstyrte plutselig bilen og begynte og gå på fullt turtall selv om foten min ikke var på gasspedalen. slo av bilen med en gang og fikk trillet meg inn på en bensinstasjon hvor det under den korte rusingen hadde blitt spydd ut sikkert en halv liten olje fra eksospotta. 
Bør vel også nevnes at det er nærmere -30 grader her nå og motorvarmen har blitt brukt i forkant av start. 

Hva i all verden kan problemet være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres ut som at turboen din er defekt, dvs. at oljen kommer ut i turbo og således kommer inn i innsugsluften. Dieselmotoren klarer utmerket godt å gå på olje og vil dermed ruse seg opp ukontrollert. Få bilen på verksted og bytt turbo.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen etter at bilen hadde ruset seg opp og blitt parkert startet jeg bilen. Da var det normalt trykk på motoren og jeg kjørte inn i en varm garasje. Nå virker det som at feilen med overtrykk er borte men har ikke fått testet om den blåser ut olja fortsatt. Tror ikke at turboen er defekt. Er jo slik at enten funker den eller så funker den ikke.. og turboen slår inn normalt. Kan det være noen slanger som er gått tett eller lignende til og fra turboen? Kan virke som at bilen har "fikset" seg selv, tenker om det er noen slangen som fikk gjennomstrømning igjen etter den sinnsyke rusingen før æ parkerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår