Brexter Skrevet Januar 20, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2014 var på hytten for en uke siden, da var det rundt -20, bilen startet greit når jeg skulle hjem (en reise på ca.10 mil), da jeg nesten var hjemme så jeg at batteri lyset kom på, så ble lyset i dashbordet svakere. Da jeg kom hjem skrudde jeg av tenningen og prøvde så å starte den, noe som ikke gikk. Konkluderte med at batteriet hadde blitt flatt, så jeg satt det på lading (inne i hus) i ca 1 døgn. Bilen startet lett etter dette, så jeg tok en kjøretur, batterilyset var fortsatt på, og etter ca. 2 minutters kjøring blafret lyset i dashbordet og speedometer, turteller, bensinmåler osv sluttet etterhvert å fungere, bilen ble også tungstartet. Min konklusjon: batteriet var ødelagt. kjøpte nytt batteri og byttet det i dag, batterilampa lyser fortsatt og jeg la også merke til at vindusviskerne var blitt veldig trege, det var heller ingen forskjell på hastighetene på vindusviskerne. er det dynamoen som er gåen eller kan det være en spenningsregulator? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snoop_G Skrevet Januar 20, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2014 trolig noe i den duren ja. Siter Opel Omega 3.0 MV6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brexter Skrevet Januar 20, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2014 hvordan finner jeg det ut, uten å sette den på verksted? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krolsen Skrevet Januar 20, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2014 Diesel? Typisk at instrumenter lever sitt eget liv ved feil på dynamo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brexter Skrevet Januar 20, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2014 bensin (1.8tq 1996) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slippern Skrevet Januar 20, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2014 Ville ha målt med multimeter før jeg i det hele tatt hadde byttet noe som helst :) Men siden du allerede har byttet batteri så er det enten børstene eller dynamoen som er gåen. Og bytte den er meget kjapt gjort :) Siter Audi A4 1,8 - 98 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brexter Skrevet Januar 22, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2014 målte med et grovt voltmeter i dag, vist 12 med bare tenning og 12 med motor på. så da er vel dynamoen ødelagt. ser bildeler.no selger fabrikk ny dynamo til 1795, er det noe å satse på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slippern Skrevet Januar 22, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2014 Mest sannsynligvis bare børstene som er utslitt, eventuelt spenningsregulatoren som er gåen. Begge disse to sitter i samme lille enheten og koster bare rundt 300-400kr og tar 30-60min og bytte alt etter hvor god du er og skrue bil. Med det samme du har den av, så må du også sjekke sleperingene, den delen som børstene sitter mot. Er det dype spor i disse så er det påtide og bytte dynamoen. Visst ikke, bytt børstene. Du bør også slipe sleperingene slik at du sørger for at dem for god kontakt, da kan du bruke smergel (fint fint sandpapir), og slipe i rotasjonsretningen. Jeg hadde et dypt spor i den ene sleperingen, men valgte og ikke bytte ut dynamoen, og det har funket bra, men jeg vet at om den nå slutter og lade, så må jeg ha ny dynamo. Siter Audi A4 1,8 - 98 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brexter Skrevet Januar 22, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2014 Håpet selv på at det var en ledning som bare hadde løsnet... Får ta ut dynamoen i morgen (er meldt mildvær (minus 3)) å se på den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slippern Skrevet Januar 23, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2014 Hadde en ledning løsnet så har du uansett måtte bytte den børstebroa, da man svir diodene om dynamoen lader uten og være tilkoblet et batteri. Siter Audi A4 1,8 - 98 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brexter Skrevet Januar 23, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2014 tok av slangen mellom innsuget og intercooler. tok også av beltet (hvordan i all verden skal jeg få det på igjen?). fikk en telefon av en kamerat som sa at han hadde diagnose utstyr, kan diagnose utstyret fortelle meg hva som spesifikt er feil med dynamoen (f.eks feilkode for slitte børster eller feil med regulatoren), eller bare si at det er noe feil med dynamoen generelt? har batterilyset i dashen så det ligger en feilkode inne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slippern Skrevet Januar 23, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2014 Diagnosen forteller bare at spenninga e lav. Beltet? Du mener sikkert multireimen. Du slakker strammere og smetter på reima igjen. Du ser fort om børstan e slitt, de skal være ca 2 cm lange. Batterilyset forsvinner når ladingen blir ok igjen Siter Audi A4 1,8 - 98 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brexter Skrevet Januar 23, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2014 da hopper jeg over diagnosen og fortsetter. slakket strammeren så langt det gikk, måtte likevel mye lirking til for å få den av. mens jeg har innsugslangen ute kan jeg vaske den, kan jeg la den ligge i salovann? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brexter Skrevet Januar 24, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2014 fikk ut dynamoen, noe som var et mareritt. Bunn bolten var satt inn feil vei, slik at den gikk i peile pinnen. Børstene så slik ut: Sleperingene: Dro til en spesialist som sa at jeg kunne kjøpe ny spenningsregulator og den ville fungere bare en liten stund, med andre ord: bortkastet. Så spørsmålet er om bildeler.no dynamoen er noe å satse på, eller er det et lavtkvalitets produkt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slippern Skrevet Januar 24, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2014 Har ikke prøvd men funker sikkert, iallefall bare og bytte. Siter Audi A4 1,8 - 98 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.