Gå til innhold

Audi A6 vs Ford Cougar

Ranger emnet


sir_dude

  

3 stemmer

  1. 1. Hvilken bil bør jeg kjøpe?

    • Ford Cougar 2.5 V6 - manuell
      0
    • Audi A6 C5 2.8 Quattro sedan - Tiptronic
    • Annet
      0


Anbefalte innlegg

Hei! Ser etter ny bil og tenkte jeg skulle spørre andre entusiaster om deres syn på saken.

 

Budsjettet er 100 000kr max, og jeg ser etter en pålitelig bil til daglig bruk som også er morsom å kjøre. Kjører en del lengre distanser, så vil helst ha noe komfortabelt til cruising. Og så må den fungere på vinterføre, så bakhjulstrekk er kanskje noe risikabelt (skal helst komme opp bakkene hjemme uten kjettinger).

 

Så langt har jeg funnet et par muligheter av interesse:

 

Ford Cougar 2.5 V6 med manuell girkasse. Her ser det ut til at man får et bra eksemplar til under 100k. De har godt rykte og skal være til å stole på, så vidt jeg har funnet etter research. Liker utseendet på eksteriøret, men interiøret ser litt i overkant billig ut. Motor grei nok, kunne gjerne vært kraftigere. Skulle gjerne hatt cruise & automat, men det er ikke å oppdrive i Norge, og automaten tar visst uansett knekken på ytelsene.

 

Audi A6 C5 2.8 Quattro sedan m/Tiptronic. Ser ut til at man kan få et greit eksemplar for 100k. Blir imidlertid høyere kilometerstand enn Cougar. Liker interiøret på disse. Bra motor, litt raskere enn Cougar totalt (kunne fremdeles gjerne vært hvassere...). Bedre cruiser, sannsynligvis. Trolig noe høyere drivstofforbruk. Trolig høyere driftskostnader generelt. Litt usikker på hvor pålitelige disse egentlig er, men ser OK ut etter research.

 

Hva tror folk? Regner med at A6 nok er en bedre bil, men er litt redd for at jeg kjøper meg en pengesluker, særlig siden kilometerstanden blir såpass høy (opp mot 200k). Mulig jeg setter litt høye krav ift budsjett, men man vil jo gjerne ha mest mulig bil for pengene. Setter uansett stor pris på alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Med morsom bil å kjøre sikter jeg til at det bør være en bil for entusiaster. Godt veigrep, god styrefølelse, og god rett-frem-ytelse. En slik bil du kan kjøre en tur med uten at det er annet mål med turen enn å kjøre. Ideelt, da.

 

Det er vel drivstofforbruket du tenker på? Det er jeg ikke særlig bekymret over, da det er en veldig forutsigbar utgift. Langturene mine kan jeg evt, kutte ned på dersom det blir knapt. Har forholdsvis kort vei til jobb, men langt til familie, så det er de turene jeg tenker på. Har tenkt at så lenge forbruket ligger rundt literen på mila er det greit.

 

Har forsåvidt ikke noe mot diesel, men de fleste dieselbiler har ikke helt ytelsene (eller motorlyden) til bensinvariantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner :) 

 

Bensin lyden er mye bedre enn dieselen. Så skjønner deg godt at du vil ha bensin om du vil sitte å høre på motoren. 

Men en bil som er et hakk høyere opp enn A6 er jo A8 da. Den er jo mer entusiast enn A6. "Alle" har jo en A6 nå for tiden. 

 

F.eks denne:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45909221

 

Audi A8, 4.2liter V8 quattro. 300hk, gir nok en god rett-frem-ytelse :) De er også nydelige inni, og veldig pen motorlyd :)

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja A8 hadde jo gjort seg! Men er redd for påliteligheten & uforutsette utgifter (den du lenket til var 20 år gammel og har gått 253 000 km...). Tenkte A6 var tryggere, men kanskje jeg tar feil? Har inntrykk av at skal man først ha A8 er det anbefalt å ha gode marginer i budsjettet + råd til en D3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min A6 har 342 tusen på tellern nå. 99" mod. Jeg har hatt bilen siden 300 tusen. Kun byttet noen få slitedeler smile.gif Men jeg har 1.9TDI da 1-winking.gif

 

Men du får jo Audi A8 med en 2.8 quattro å. Dem er nok billigere. Og det er nok samme motoren som sitter i en A6 med 2.8 quattro. 

 

f.eks denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46170056

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg fikk valget mellom en A8 med 2.8 quattro og en A6 med 2.8 quattro så er valget lett smile.gif A8 ;)

 

A8 er ikke så mye tyngere. Den på linken veier 1635kg, en A6 2.8 sedan veier 1620kg. (utifra mekonomen.no)

Så merker du at en A6 drar fra deg så stopp og kast ut reverse hjulet så har du +/- ca lik vekt :P 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår