Gå til innhold

rockford fosgate komponent sett... ødelagt?

Ranger emnet

mjepson

Anbefalte innlegg

satt og styrte litt igår med anlegget, så når jeg skrudde opp litt foran i bilen på RF komponent settet (6.5 i dørene, diskant i dash) så kutta plutselig diskantene ut. Nå er det bare mellomtonene som spiller. Er det delefilteret som er kaputt? Er ikke noe skruer eller noe til delefilterboksen....

Det er forresten koblet på en RF 551x forsterker...

Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned

*sold* Polo 1.4 16v

*dead* Polo 6N 1.6 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mjepson

hva er grunnen til sikringen har gått? spør jeg forferdelig dumt nå?

Sikringer går jo gjerne når det blir overbelastning på den. ;)

Mitt råd er som følger: bypass hele forbannede sikringen/pæra. Slikt hører ikke hjemme i signalveien til en høyttaler. Dette er en lydforringene komponent.

Den eneste grunnen jeg kan finne til at det er satt en pære i signalveien som sikring, er for at det skal lyse og se tøft ut. Dustete spør du meg. Men men slik er det ofte i bilstereo, lydkvalitet må vike for estetikk.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt som hindrer meg fra å sprenge høyttalerene er bra :)

Vel vel, det er din mening;)

Det er jo bare å kjenne forsterkernes og høyttalernes reelle smertegrense det.

Ikke minst forsterkernes, da klipping fra forsterkeren er høyttalerens verste fiende.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klipping?

For å forklare det enkelt:

Når du hører "skurring" i høyttaleren, er det som oftest forsterkeren som klipper. Skurrelyden kommer av at forsterkeren presses over sine grenser (slutt på resurser), og dermed "klipper" signalene.

Veldig enkelt forklart, men det skulle gi deg et innblikk i hva som skjer

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider