Gå til innhold

Vurderer nye høyttalere til A6'n

Ranger emnet

Sindre S

Anbefalte innlegg

Bil: 1999 Audi A6

Jeg har en Pioneer deh-x6500dab montert i bilen nå for tiden som jeg er fornøyd med. Men, jeg tenkte litt på å oppgradere høyttalerne i dørene, både fremme og bak. Det er en liten og en stor høyttaler i hver dør, i tillegg til original bass i bagasjen (ikke BOSE). Jeg har ikke holdt noe særlig på med høyttalere og sånn type elektronikk fra før, så tips/råd er greit å få.

Noen som vet hvor store de originale høyttalerne er, eventuelt hva som passer?

Kunne vært greit med noen nye høyttalere som er greie å montere, litt sånn plug'n'play opplegg.

Kan den originale bassen fortsatt brukes ved montering av nye høyttalere?

Hvilke høyttalere vil du anbefale?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lik spiller som deg. Jeg har montert Gladen SQX 165 i dørene foran. Bak trenger du ikke høytalere. Ulempen med SQX 165 er at diskanten ikke passer i diskant huset. Om du vil ha et godt frontsett som er plug and play så er Focal PS165 et godt valg. De brukte jeg først. Passer rett inn. Kan også velge andre merker, men husk at diskanthuset i døra er 1" stor. 

De originale høyttalerne er 6.5" (Iallefall i min A6). 

Ja, du kan bruke bassen du har om du bytter høyttalere i dørene. 

http://iloapp.t-karlsen.com/blog/bilstereo?ShowFileℑ=1382872026.jpg

Har du planer om å montere forsterker? Det vil hjelpe mye på lyden

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskanten til det focal settet passer i det originale huset?

Hadde ikke tenkt så mye på forsterker enda. Men hvis jeg skal ha det så må vel den legges i bagasjen?

Blir det ikke litt bedre lyd med høyttalere i bakdørene også? Er det samme størrelse på høyttalerne fremme og bak?

En annen ting: er det jævlig dumt å prøve å bytte element i den originale bassen?

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

138298514497220400_resized.jpg

138298514649914200_resized.jpg

Focal settet passer rett inn.

Monter forsterkeren der du har plass. Ofte blir det i bagasjen. 

Det å montere høyttalere i bakdøra er det delt mening om. Jeg liker det ikke. Jeg sitter foran, og liker å ha musikken foran meg. Hva du ønsker er opp til deg. Men ville heller brukt de pengene på høyttaler bak til å kjøpe en forsterker til de høyttalerne foran.

Det å bytte element i den kassa er bare dumt. Kassa er bygd av tynn plast. Bedre å kjøpe ny kasse

Denne er fin om du ønsker noe ferdig bygd, og du forsatt vil beholde plassen bak i bilen (om det er stasjonsvogn du har)

http://transmedia.mystore.no/ds_product_info.php/cPath/1453_1162_1420/products_id/10526

Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med de bildene, da vet jeg litt mer om hva jeg muligens har i vente.

Greit å få ting bekreftet. Men i din bil, har du koblet ut de høyttalerne i bakdørene?

Er avant jeg har, og bagasjeplassen liker jeg. Den kassen du linket til så slett ikke dum ut, men en kasse som passer på andre siden hadde vært helt perfekt om det fins noe ferdiglaget. Kunne gjerne ha laget en kasse selv, men litt vanskelig når jeg bor borte under læretid, er litt langt hjem og uten tilgang på egnet verktøy. Det kunne jo vært et prosjekt til sommerferien.

Siden du har hatt av dørtrekket i bilen din, kan du da bekrefte at det er en skrue oppe på hver side og bare å løfte det ut? Er den måten jeg har hørt det tas ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også monterte jeg delefilterne her:
http://iloapp.t-karlsen.com/data/_gallery/public/8/138298514620162100_resized.jpg

Har ikke koblet de ut, men har ikke koblet de til. Jeg har bygd om alt. Alt går over egen forsterker. Noe du kan lese om her:
http://www.bilforumet.no/topic/287587-audi-a6-c5-lyd-prosjekt/

Ja, dørtrekket er lett å ta av. Har de to skruene på toppen. En på hver side. Også må du av med kontakta til el vinduet. Om du ser under håndtaket så er det et lite hull. Om du bruker en tynn skrutrekket og presser den inn der vil du løsne opp panelet til el vinduene. Da vil du komme til kontakta.

Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ok. Gulvteppet er ganske greit å ta opp, måtte det sist sommer når AC dreneringa ble tett og sikkert hadde gått i overløp ganske lenge (myyyye vann undet teppet)...

Men en annen ting, har du klart å få dyttet spilleren helt inn uten å ødelegge kabler/kontakter? Det har ikke jeg fått helt til enda.

Er egentlig lydfilter nødvendig på originalt anlegg? Bilradiospesialisten mente jeg burde ha et for å unngå det "klikket" når jeg bytter mellom aux, dab og radio. Jeg tok det bare ut siden spilleren stakk halvveis ut, og kan leve med det "klikket" om det ikke er skadelig for høyttalerne.

Lydfilter trengs vel ikke før det settes inn en sub i bagasjen, og selve filteret plasseres vel også bak?

Merker at det ble fort mye spørsmål her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har spilleren min helt inn.. Det som er lurt er å kjøpe korte RCA kontakter. Kjøper du vanlige "lang" så krasjer de da du skal inn med spilleren. Ellers hadde jeg ingen problem. Det er trangt ja, men det handler om å legge ting riktig før du setter inn spilleren. 

Jeg har ingen klikk på min spiller da jeg bytter. Men hva mener du med lydfilter? Jeg har jo filter i forsterkeren + i dørene til høyttalerne. Så jeg får filtrert riktig Hz til elementene

Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte litt på sånn RCA kontakt, men fant ikke helt ut av det der. Har du link til noe som passer?

Har egentlig ikke tatt meg tid til å gjøre det skikkelig enda, spilleren stikker litt ut, så det blir vel å montere sånne klosser på sidene etterhvert også. Ting må jo se bra ut!

Heter vel egentlig støyfilter. Koblet mellom de to røde og hvite kablene. Åja, det er allerede i forsterkeren? Der ser du hvor god greie jeg har på sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Har kjøpt meg et sett Focal PS165 nå. Lurer litt på hvordan det skal gjøres med ledninger og greier. Ser ut som det må inn noe ekstra ledninger mellom høyttaler og delefilter.

TKarlsen, du som har gjort dette før med samme høyttalere. Har du noen flere bilder av montering og hvordan det vil se ut med kabler og greier? Regner med at ledninger til originale høyttalere må kontaktene klippes av og settes inn i filtere.

Jeg har egentlig lite greie på elektronikk, så litt hjelp hadde vært veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I døra har du to grønne ledninger som går til en kontakt. Som er tykkere enn de andre. (Andre enden går mot høyttalerne)

Denne tar du å klipper, og kjører inn på input på delefilteret. Så er det bare å legge opp nye kabler mellom filteret og de to høyttalerne (mellomtone og diskanten). Filteret kan du montere i dørene. 

Om lyden blir tam/svak så bytt høyttaler kabler til dørene. Det hjelper mye. Kjører du høyttalerne rett for spilleren så holder det nok med de kablene som ligger der

Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider