Gå til innhold

Bruktbil til under 20 000, må være driftsikker og praktisk

Ranger emnet


alapolo

Anbefalte innlegg

Hei dere, jeg er helt ny på forumet, men har tillatt meg å svare på et par VW Passat-relaterte tråder før jeg nå skriver dette. I dag eier jeg altså en '99 Passat 1.6 og jeg begynner å bli rimelig klar for å kvitte meg med den og skaffe meg noe som ikke har like mye nedetid som oppetid.

 

Jeg har lest dette selvsagt, og håper at jeg ikke driter meg ut med det jeg skal til å skrive. Denne artikkelen hos VG kan godt være utgangspunktet for diskusjonen - jeg bryr meg ikke om bilens utseende, rykte eller lydanlegg, jeg trenger en bil med god plass, helt ok motor (kunne gått for litt mer enn 1.6 på en såpass stor bil som Passaten) og som er helt utrolig driftssikker. Alt dette vil jeg ha til så nærme 0 kroner som mulig selvsagt. Ideelt sett er det også slik at når bilen så en dag blir ødelagt, kan jeg fikse den selv uten alt for mye om og men (en av fordelene jeg har opplevd med VW er tross alt lett tilgjengelig alt, til det jeg oppfatter som en grei pris).

 

Konkrete modeller jeg har tenkt på er:

 

Mazda 626 (hørt mye bra om driftssikkerheten på denne)

Toyota Avensis (godt rykte?)

Renault Megane (hørt mye dårlig om denne)

Fiat Multipla (her har faktisk utseende noe å si, denne er jo helt usannsynlig!)

Peugeot 206 SW (litt i dyreste laget kanskje)

 

Dessuten har jeg kanskje mulighet til å få en Citroen Xantia rimelig billig, med et par småfeil riktignok. En av tingene jeg liker godt med Passaten min er at når det ikke er noe akutt i veien med den (sjelden) er den god å kjøre. En av tingene jeg ikke liker med den, er at det alltid er noe i veien med den.

 

Er det noen som har erfaring med noen av bilene over? Eventuelt noen andre modeller som kunne vært aktuelle til denne spesifikasjonen? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange penger jeg har til rådighet har jeg vel ikke sagt så mye om, mer hvor mye penger jeg har lyst til å bruke på å kjøpe en ny bil. Jeg har hørt historier om folk som kjøper en bil til 100 000 og skroter den etter to år, og folk som kjører en bil på 5 året etter å ha fått den til vrakpant - at det skal være umulig å gjøre et reflektert kjøp til under 20 000 synes jeg i beste fall virker pessimistisk.

 

Så lenge bilen er i god stand og tilgjengelig å reparere er det altså min mening at det må gå an å gjøre et godt kjøp til en sånn pris. Jeg tenkte at jeg kanskje kunne finne likesinnede med noen tips på lager her, men aner jeg altså at denne antagelsen var feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Honda Accord? Har hatt en i over 4 år nå, kjører den hver dag (ca 17 000 km i året men for et par år siden var det nesten 30 000 km i året), og har aldri hatt noe tull med den. Aldri fått feilmeldinger, elektriske problemer eller noe, den bare funker. MEN pen eller rask er den ikke... Dette er min andre Accord, var ikke noe tull med den forrige heller. Synes Honda er undervurdert i Norge mens Toyota er noe overvurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket litt på Finn, den så ikke dum ut egentlig... Toyota har jo rykte på seg for å være helt feilfri, så det er ikke rart om det viser seg å ikke være helt sant alltid. Det er jo på grunn av dette ryktet jeg er interessert i den, men dårlige er de vel ikke?

Rask og pen trenger den ikke være, så lenge den bringer meg fra A til B. Eneste som er dumt med Accorden er at den ikke ser ut til å komme som stasjonsvogn? Det hadde jo vært det beste med tanke på plass til ymse dilldall. Har du hatt den på verksted eller tatt service selv? Hva slags årsmodell har du og er du eneste eier den har hatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gamle kommer som stasjonsvogn, heter Aerodeck, men det er kun en til salgs nå til 50 000, men har sett dem til 15-25k. Jeg har 1999 Accord Coupe, er tredje eier i Norge (bilen er importert fra Tyskland). Fikser alt selv, er jo ikke så vanskelig å skifte filtre, olje eller bremser... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, eller hva? Etter å ha "rutinemessig" skiftet radiator, diverse servodetaljer, remmer i fleng og så videre i det uendelige, i tillegg til at nesten ingenting elektrisk virker, skulle jeg nok klart å leve med å skifte litt bremseplukk...

Ellers er vel Honda ikke obskurt nok til at det er vanskelig å få deler? Har du noen formening om erfaringene dine med Accord kan overføres til Honda som merke?

 

Takk for tilbakemelding i alle fall, det blir moro å se hvor det leder hen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otis, jeg har registrert at du synes det er en dårlig idé å kjøpe en så billig bil, at du betviler mine evner og at du synes optimist er et skjellsord. Disse tingene tar jeg til orientering, og jeg vil gjerne takke for dine nyttige innspill.

 

Fremfor å bruke mer tid på å diskutere min naivitet, som vitterlig ikke var det jeg tok opp i første post, skal jeg forsøke å bringe dette tilbake til mitt opprinnelige tema. Her er en Mazda 626, en bil jeg har fått anbefalt varmt fra flere hold hva angår de tingene jeg ser etter. Noen som har meninger om denne konkrete, eller om samme modell/merke?

 

Jeg merker at det fort trekker i retning Japan når man snakker om denne priskategorien - er det japanske merker eller modeller man bør holde seg unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosmetisk rust kunne jeg nesten tenkt meg å prøve meg på å fikse litt. Det høres kanskje rart ut, men det jeg mener er at litt skjønnhetsrust er jeg ikke redd for i forhold til "orntli rust". 

I VG-artikkelen jeg linker til i OP sto det jo også at 626en er helt alminnelig eller hva det var, og nærmest den minst interessante bilen man kan tenke seg. Synes det høres bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du holder deg til japsebiler er du ganske trygg. det er lite som går galt å hvis noe skjer så er det billig å få nye deler. Jeg har en Honda Civic og har aldri hatt noen problemer med den. (har hatt den i 2 år) biggrin.gif Jeg er også lærling hos mazda, og ja di ruster. Men det er for det meste kosmetisk. der er også lurt å sjekke framfor jekkfestene framme. Der har Mazda sitt svakeste punkt men ellers er det veldig lite feil med di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SonCiv: Takk for Mazdaspesifikke tips!

 

Jeg er i utgangspunktet ute etter noe større enn en Civic (bor på landet og trenger bil først og fremst til å frakte ting og tang, er det bare meg selv tar jeg bussen) - har noen andre forslag til stasjonsvogner eller større utover Mazda 626? Jeg har sett litt på diverse Toyotaer som Avensis og Carina, men begge disse virker som de er rimelig populære og dermed dyrere - jeg tar gjerne en upopulær bil hvis det betyr en god pris. Litt eldre Citroener ser ut til å være ganske upopulære også, men her er jeg helt blank. Dog er det enkelte som ser ut som gode kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår