Gå til innhold

1.9 Tdi AHU Tikker og rister

Ranger emnet

xphenz

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en 97 modell Passat til frøkna med 275k på telleren, og fikk den billig pga tikking i motor. Har nå byttet ventilløftere, sjekket timing på register og dieselpumpe, og byttet olje. Tikkinga er der fortsatt..

Den tikker værst på tomgang og ved gasspådrag. Får også en vibrasjon i motor ved belastning.

Det er en metallisk banke/tikkelyd. Noen som vet hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Hvilken olje brukte du? 

Jeg brukte castrol edge på min Audi A6 1.9TDI. Den begynte å tikke som en idiot. Tømte ut olja, fylte på biltema olje (den grønne). Og nå går motoren pent igjen smile.gif

Tror faktisk det er castrol edge på denne også. Skal prøve å bytte olje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ristinga ved belastning er nå helt borte etter å ha grisekjørt bilen litt. 

Tikkinga forsvinner så og si helt når man kjører uten gasspådrag, og kommer tilbake ved gasspådrag. 
Det kan også nevnes at den er tungstartet og lukter veldig surt. (Ja, register timing er ok)

Ved kaldstart så er den helt stille, og tikker gradvis mer og mer. Det tar vel 10-20 sek før lyden er på topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda. Dette høres ut som rådebank.

Det blir en kostbar affære, motorbytte er det enkleste og desidert billigste.

Hadde håpet det ikke var det. Kjøpte bilen for 8500, og har kostet på den 35000 i feilsøking av lyden, nytt understell, felger, dekk, og senking. Har lite lyst til å bytte motor nå :(

Hvor lenge kan evt motoren holde hvis det er rådebank? Det har ikke blitt noe værre etter 1000km som jeg har kjørt med bilen, og aner ikke hvor lenge den har gått sånn før jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Hei. Jeg ønsker å blåse liv i denne tråden igjen. Har kjørt 10000 km med bilen siden forrige innlegg her. Har blandt annet trukket henger på 1500kg ++ og virkelig fått brukt motoren. (Greide såvidt 80 på flatmark i medvind)

Lyden har hverken blitt bedre eller værre. Tror vi fortsatt at det dreier seg om rådebank?

https://www.youtube.com/watch?v=sdNFb9XU9Mg

Lenke til kommentar
Del på andre sider