Gå til innhold

Ødelagte gjenger i blokka

Ranger emnet


YellowSnow

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skulle skru sammen toppen med nye toppbolter etter å ha byttet toppakning.

To av boltene går bare rundt og rundt! Fikk de ut igjen, og gjengene fra blokka fulgte med ut..

 

Hva pokker gjør jeg nå?!? Kan man bore opp og sette inn løsgjenger eller gjenge opp på nytt?

Må jeg da bruke bredere bolter?

 

Litt krisestemning og dårlig nattesøvn nå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsgjenger kan gå men problemet er att det ofte er 9mm gjenger og da er det ikke like lett og få tak i løsgjenger selv om det er mulig, sjekk først hvor mange med mer bolten er og hvilke gjenger det er.

Du får kjøpt gjenge måler hos biltema om du ikke har fra før, husk også att alle gjengene i blokka skal rengjøres og gjenges opp sånn att momentet blir rett, har hørt om att det kan bores opp 1mm når topplokksbolten er 9mm så borer man ut og gjenger opp til 10mm men da må også alle bolthullene i toppen bores opp til 10mm og du må få tak i topplokksbolter som er samme lengde.

Det spørs om ei løsgjenge vil tåle all momentet som det blir det må i alle fall brukes loctite på løsgjengene om du skal prøve det.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal finnes løsgjenger som er ekstra lange og sterke men de selges som sett med bor,gjengetapp,løsgjenger og verktøy til og sette inn gjengen med men det er sikkert ikke lett og finne og koster nok flesk.

Eg hadde ringt til forhandler av bilen du har og hørt om det har vært borti problemmet evt hva de gjør.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med "Motorteknikk og oss", møller, et par andre verksteder, Wurth, Tool, og zachariassen jernvare på grunerløkka. INGEN har 9mm gjengesett, ikke hørt om det en gang ;(

Er det mye styr å sette inn ny blokk, evt. motor? Kan jo oppgradere til 1.4 når jeg først er i gang :) Men må vel bytte alt av drivverk også da?

 

Delespesialisten selger forsåvidt toppbolter og slipesett til halve prisen av mekonomen.. Jeg fant ut det for sent, så dette ble en dyr affære..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå an og bore og gjenge opp til 10mm og så få tak i 10mm topplokksbolter, nå vett eg ikke hvilken bil eller motorkode så om du må bytte drivverk kan eg ikke svare på.

Går jo an og skru ut komplett 1.4 motor med girkasse og drivledd på høggeren om du skrur ut selv trenger ikke det og koste så mye men om det er nyere bil må du ha ledningsnett, ECU(hjerne til motor etc) og nøkler tenningslås og kansje instrument så i de fleste tilfeller innebærer oppgradering av motor med seg ein god del i tilegg kan det være du må bytte til større bremseskiver calipere for og få dritten godkjent.

Lettere og finne motor som er lik den du har og som er i god tilstand sånn att et bare er og bytte motoren uten og måtte overhale, du kan evt finne ein motor fra høggeren som har knust bunnpanne eller noe sånn att du får den billigt.

NBF bildeler.no/ finndel.no har godt utvalg i motorer, om du bor nærme Sverige kan det lønne seg og finne ein motor der.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Espen.

 

Skrev jo ingenting om bilen, det er en Polo 2000 med 1.0L motor. Ikke store greiene og ikke akkurat bilen man offrer alt for.. Men utrolig kjipt når en så enkel ting som å bytte den pakninga skal forsårsake så mye skade :)

Skal se litt etter m10 bolter, de jeg har er: Thread Size: M 9, Thread Pitch: 1,25 mm, Length: 158 mm. Ifølge Elring.

Holder det å bore opp til m10 på de to som er dratt over, eller må jeg gjenge alle?

Bor i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker om du må bore opp alle, vil tro det er det beste og ta alle kan jo være det er andre gjenger som også er dårlige i blokka.

Det er som oftest ein grunn til att toppakningen ryker på motoren og ofte ryker bare toppakningen på ny om du ikke fikser det som forårsaker det.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ser SM pro selger løsgjenger til 9mm bolter det er med 1.25mm gjenger 1 løsgjenge koster 103 kr og ett sett med bor, gjengetapp, 20løsgjenger og verktøy til montering av løsgjenge koster 880kr.

Er nok best og få tak i ny blokk uansett da det ikke er sikkert det holder med løgjenger.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser SM pro selger løsgjenger til 9mm bolter det er med 1.25mm gjenger 1 løsgjenge koster 103 kr og ett sett med bor, gjengetapp, 20løsgjenger og verktøy til montering av løsgjenge koster 880kr.

Er nok best og få tak i ny blokk uansett da det ikke er sikkert det holder med løgjenger.

 

Løsgjenger er vel til dels vesentlig sterkere enn original. Man setter i stål i stedet for alu og alu/stål kontakten skjer i en større dimensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips allesammen!

 

Har nå boret og satt inn m9 gjengetapper fra TimeSert til alle ti boltene. Det var en skummel affære på de to første, men derifra gikk det fort og greit :)

Toppen er på og bilen starter og kjører! Så får vi se hvor lenge det varer før noe annet feil dukker opp..

Syntes det ryker litt av eksosen fortsatt, men det er vel bare kondens og været er jo grått og vått.. Jeg NEKTER å skifte pakninga igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår