Gå til innhold

Olje

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Åssen olje bør jeg fylle på bilen min......(trimma v8 såklart)

 

Semi eller helsyntetisk ?......10-40 eller ?

 

 

 

Takker for svar.....:D

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha fylt eller skifta til noe annet en Quaker State eller helst Kendal. Hverken semi eller helsyntestisk, det liker ikke motoren din. Feil olje kosta meg over 25 000 på en 302 engang etter det ikke noe annet en mineralolje på mine biler og ikke annet en Kendall og Quaker State.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil du nok få mange forskjellige svar tenker jeg.På en motor som har gått med mineralolje i 10-20 år vil det være mye urenheter i oljekanaler/systemet som en syntetisk olje vil løse opp pga sin veldig gode rensende effekt.Derfor hender det av og til at motorer kan ta kvelden når man går over til syntetisk.Men har du en relativt nyoverhalt motor hadde jeg satset på syntetisk av god kvalitet.10W40 høres passelig ut.

Du får nok høre historier om motorras og ventiløftere som begynner å tikke ved overgang til de forskjellige typene.Men det er jo like mange historier om problemer bare man bytter merke, type eller viskositet.

Det aller beste hadde vært å snakke med motorbyggeren og hørt hans anbefaling.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by V8power

Her vil du nok få mange forskjellige svar tenker jeg.På en motor som har gått med mineralolje i 10-20 år vil det være mye urenheter i oljekanaler/systemet som en syntetisk olje vil løse opp pga sin veldig gode rensende effekt.Derfor hender det av og til at motorer kan ta kvelden når man går over til syntetisk.Men har du en relativt nyoverhalt motor hadde jeg satset på syntetisk av god kvalitet.10W40 høres passelig ut.

Du får nok høre historier om motorras og ventiløftere som begynner å tikke ved overgang til de forskjellige typene.Men det er jo like mange historier om problemer bare man bytter merke, type eller viskositet.

Det aller beste hadde vært å snakke med motorbyggeren og hørt hans anbefaling.

 

Så sant så sant......hvor mye olje går det på motoren a ? (302 cid ford)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg glemte å si......:rolleyes: sorry......

 

Motoren er så å si nybygd.....

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt Kendall og ferdig med det, det er den oljen motoren din er laget for, den er like go som syntetiske oljer, billigere, ventilløftere er bygget for den type olje. Samme f........ hva andre sier, jeg holder meg på den sikre sia og kjørere kun queker eller Kendal, da er du helt sikker på at du ikke gjør noe galt. Problemet med motoren din er vinklede og kantetet olje kanaler, du vet ikke om det ligger dritt/slagg i disse og hvis du da er så uheldig at det er avleiringer igjen og du putter på hel eller halvsyntetisk så løser den opp slaget tar slaget med seg ned til bunnpanna og lar så råder etc få kose seg med slipepastalignende supstans. Men det er ditt valg.:rolleyes:

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tråd på teknikk forumet i fjor:

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=8734&highlight=olje

En del interesant om olje der.. Har du en nyoverhalt motor som da forhåpentlighvis også er kokt/rengjort så hadde jeg valgt en syntetisk olje. Sjøl bruker jeg Quaker State synth. 5-50 på Buicken den hadde helt ny overhalt motor da jeg kjøpte den. Bruker samme oljen på resten av bilparken også.

Men dagens mineralske oljer er også bra. Ser ikke noe problem i å bruke f.eks. QS 10-40. Det aller viktigste er olje og (ikke minst) filter skift intervall. 5000km på mineral eller minimum en gang i året.

Erland Nordby, Hedemarken

-66 Buick GS cab. under restaurering.

-66 Cadillac Sedan de ville, klar for cruising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår