Gå til innhold

Feilkoder Audi A4 B5 1.6

Ranger emnet

HakonSK

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har ett (flere) problem med bilen min.

Det er en audi a4 1,6 ARM facelift 1999 modell.

Den fjusker ganske mye, både i fart og på tomgang.

Den ruser ofte seg selv også, viss jeg trykker inn kløtsjen når den er kald som regel. Den ruser seg oppå rundt 3000rpm.

Har en god del feilkoder. Kan se ut som det er en hau med sensor feiler...

De er som følger:

00522 - Engine Coolant Temperatur Sensor - G62

00537 - Oxygen Sensor Control

00525 - O2 Sensor - Voltage Low - G39

00282 - Throttle Position Accuator - V60

00635 - Oxygen Sensor Heating Circuit - Ahead of Catalystic Converter

00513 - Engine Speed Sensor - G28 - Signal Malfunction / Engine Speed Sensor - G28 - Idle RPM Too High

Noen som vet hva problemet kan være? eller har vært utenfor lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å slette feilkoder for så å ta ny diagnose?

G62 er temperaturgiver til ECU, om denne er defekt vil bensindosering bli feil.

G26 er sensor som leser turtall, feil på denne kan gi tomgang som du opplever.

V60 er tomgangsmotor, feil på denne kan også gi rar tomgang. Feilmelding på både G28 og V60 kan skyldes dårlig kontakt. Husk også at i tillegg til feilkoden kommer det opp tekst eller en kode til som forteller hva som er galt, ikke bare feilkoden. F.eks. Implausible Signal.

De resterende feilkoder er på lambdasonden. Sjekk også kabling og plugg til denne, den foran katalysator. Sjekk også sikring til lambda.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Men det jeg lurer mest på er om jeg kan finne/fikse feilen/feilene selv? eller må jeg ty til verksted?'

Noen forslag til va jeg kan sjekke/gjøre? smile.gif

Dette blir som å svare på - hvor langt er et tau?

Før vi vet hva som er galt så må du først komme med tilbakemelding på hva resultatet ble etter ny diagnose. Først da er det mulig å synse over hva som er galt og muligens må skiftes, og om du kan gjøre dette selv. Om du kan gjøre det selv kommer mest an på dine ferdigheter, om du er vant til å skru, og ikke minst om du vet hva de forskjellige delene på en motor er. Om du ikke vet hva og hvor lambda, tomgangsmotor og turtallsensor er, da blir det selvsagt noe verre ;)

Har du sjekket kabling og plugger på/til de nevnte komponenter? Det er hvertfall et bra sted å begynne.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

00522, G62 sensoren klarer du å bytte lett. Sitter litt dumt til, men går helt fint å bytte. Husk å fjern gamle pakninga på sensoren som bruker å sitte igjen nedi huset til sensoren. Sjekk også fargen på sensoren før du kjøper ny. Om jeg husker riktig så finnes det to farger på denne. Greit å sjekke før man kjøper ny. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De resterende feilkodene er på lambda. Som jeg nevnte i innlegg 2 for snart to uker siden, har du sjekket sikringen og pluggen til lambda? Om du ikke har sjekket dette så hjelper det lite å bumpe tråden din når du ikke tar imot de tipsene du får 1-winking.gif Vi kan bare komme med tips, utføre må du selv gjøre!

I verste fall er lambda defekt og må byttes, noe du meget lett klarer gjøre selv.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider