Gå til innhold

Er toppakninga/toppen min gåen?

Ranger emnet

quack

Anbefalte innlegg

Bilen har stått i 5 mnd (kald garasje) mens jeg har skrudd på den.. toppakninga var bra i høst, ikke no hvit røyk eller noe.

Har starta den to ganger sia da, og den oppfører seg rart. Skifta olje forrige uke. Det røyk/dampa litt fra motorn(toppen) når jeg starta den forrige uke, men det var mye mindre nå. Kondens kanskje?

Motoren går på tomgang på alle bildene, ligger på drøyt 500 rpm. Sto og gikk ca 20 min før jeg stoppa den igjen.

Lar kjerra kjøre seg varm.

2.jpg

Eksosen med varm motor på tomgang..

3.JPG

4.JPG

5.JPG

Hvis jeg ruser den bllr det mye mer eksos men det fikk jeg ikke tatt bilde av.

Så stopper jeg motoren og tar en kikk på olje-lokket. Det var helt tørt før jeg starta motorn..

1.jpg

Kan alt detta være fordi den har stått lenge? Har ikke no lyst å skifte toppakning.. hmmmmmmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zagato

Du må ha en råtten motor for at toppakningen skal ryke når bilen står i ro 5 mnd. Tror heller på det du selv nevner med kondens.

Men hva med vannet i lokket på det siste bildet der? Er det ikke rart at det er vann i olja når jeg akkurat har skifta olje.

Eller kan det også være kondens fra et sted kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tombra

Dersom toppakninga var hel når du parkerte i høst så er den tett nå også. Med mindre kjølevannet har frosset eller lignende, er det nok bare litt kondens som du sier..

Røyk ikke hvitt i det hele tatt i høst nei.. og kjølevannet frøys i alle fall aldri i den lille plastikktanken. Men jeg kan ta med litt kjølevæske og putte i frysern for å sjekke. Liker ikke helt den "dampen" fra motorn. Men kan vel være kondens det også.

Hvis alt sammen bare er kondens, hvor lenge må man kjøre/stå på tomgang for at vannet skal bli borte? Har gått omtrent 30 min på tomgang men det var vel ikke nok da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by quack

1.jpg

det du ser der er kondensvann, ikke kjøleveske. Regner da med at du ikke har rent vann til å kjøle med :)

1996 Peugeot 605 SRDTX 2,5 Turbo Diesel

(160hk/320NM).. Greenfilter, Chip (155), vannkjølt intercooler (ombygget), bygger om eksosanlegget til 2,5" med 2x2" ut nå (uten cat) finjustert Dieselpumpe, .. (målet er 180hk+ og 380NM+) Går godt opp til 220 km.t (speedofeil kun 3% målt med GPS)..

17" OZ Racing byttes mot 18" eller større!! kan betale mellomlegg.. Bolts: 5x108 (Peugeot)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg lurte på.. se på det øverste bildet. Er det riktig at oljetrykket skal stå på maks hele tida?

Er jo ikke no rødt fare-felt eller no der, men en jeg prata med syntes det var rart at den gikk helt til topps..

er bra motor :) ikke noe er bedre en bra oljetrykk!!

(160hk/320NM).. Greenfilter, Chip (155), vannkjølt intercooler (ombygget), bygger om eksosanlegget til 2,5" med 2x2" ut nå (uten cat) finjustert Dieselpumpe, .. (målet er 180hk+ og 380NM+) Går godt opp til 220 km.t (speedofeil kun 3% målt med GPS)..

17" OZ Racing byttes mot 18" eller større!! kan betale mellomlegg.. Bolts: 5x108 (Peugeot)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kultbirthday

men er kondensen i bensintanken eller ligger den et anna sted? Virker som det er ganske mye kondens liksom..

kondensen ligger i luftfuktigheten, når det er litt kjølig og du kan blåse "frostrøyk" . da vil også motoren din kunne gjøre det samme. Motoren din puster også via åndeslange, og tiltar seg fuktighet. Denne fuktigheten kommer og går, alt etter temperaturen ute kontra luftfuktigheten. Skulle vært kondensfilter på motoren, så hadde kanskje motoren vart mye lengere !?

BMW!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider