Gå til innhold

Er toppakninga/toppen min gåen?

Ranger emnet


quack

Anbefalte innlegg

Bilen har stått i 5 mnd (kald garasje) mens jeg har skrudd på den.. toppakninga var bra i høst, ikke no hvit røyk eller noe.

Har starta den to ganger sia da, og den oppfører seg rart. Skifta olje forrige uke. Det røyk/dampa litt fra motorn(toppen) når jeg starta den forrige uke, men det var mye mindre nå. Kondens kanskje?

 

Motoren går på tomgang på alle bildene, ligger på drøyt 500 rpm. Sto og gikk ca 20 min før jeg stoppa den igjen.

 

Lar kjerra kjøre seg varm.

2.jpg

 

Eksosen med varm motor på tomgang..

3.JPG

 

4.JPG

 

5.JPG

 

Hvis jeg ruser den bllr det mye mer eksos men det fikk jeg ikke tatt bilde av.

 

Så stopper jeg motoren og tar en kikk på olje-lokket. Det var helt tørt før jeg starta motorn..

1.jpg

 

Kan alt detta være fordi den har stått lenge? Har ikke no lyst å skifte toppakning.. hmmmmmmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zagato

Du må ha en råtten motor for at toppakningen skal ryke når bilen står i ro 5 mnd. Tror heller på det du selv nevner med kondens.

Men hva med vannet i lokket på det siste bildet der? Er det ikke rart at det er vann i olja når jeg akkurat har skifta olje.

Eller kan det også være kondens fra et sted kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tombra

Dersom toppakninga var hel når du parkerte i høst så er den tett nå også. Med mindre kjølevannet har frosset eller lignende, er det nok bare litt kondens som du sier..

Røyk ikke hvitt i det hele tatt i høst nei.. og kjølevannet frøys i alle fall aldri i den lille plastikktanken. Men jeg kan ta med litt kjølevæske og putte i frysern for å sjekke. Liker ikke helt den "dampen" fra motorn. Men kan vel være kondens det også.

 

Hvis alt sammen bare er kondens, hvor lenge må man kjøre/stå på tomgang for at vannet skal bli borte? Har gått omtrent 30 min på tomgang men det var vel ikke nok da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by quack

 

1.jpg

 

 

det du ser der er kondensvann, ikke kjøleveske. Regner da med at du ikke har rent vann til å kjøle med :)

1996 Peugeot 605 SRDTX 2,5 Turbo Diesel

(160hk/320NM).. Greenfilter, Chip (155), vannkjølt intercooler (ombygget), bygger om eksosanlegget til 2,5" med 2x2" ut nå (uten cat) finjustert Dieselpumpe, .. (målet er 180hk+ og 380NM+) Går godt opp til 220 km.t (speedofeil kun 3% målt med GPS)..

17" OZ Racing byttes mot 18" eller større!! kan betale mellomlegg.. Bolts: 5x108 (Peugeot)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by quack

En annen ting jeg lurte på.. se på det øverste bildet. Er det riktig at oljetrykket skal stå på maks hele tida?

Er jo ikke no rødt fare-felt eller no der, men en jeg prata med syntes det var rart at den gikk helt til topps..

 

er bra motor :) ikke noe er bedre en bra oljetrykk!!

1996 Peugeot 605 SRDTX 2,5 Turbo Diesel

(160hk/320NM).. Greenfilter, Chip (155), vannkjølt intercooler (ombygget), bygger om eksosanlegget til 2,5" med 2x2" ut nå (uten cat) finjustert Dieselpumpe, .. (målet er 180hk+ og 380NM+) Går godt opp til 220 km.t (speedofeil kun 3% målt med GPS)..

17" OZ Racing byttes mot 18" eller større!! kan betale mellomlegg.. Bolts: 5x108 (Peugeot)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by quack

Kultbirthday

men er kondensen i bensintanken eller ligger den et anna sted? Virker som det er ganske mye kondens liksom..

 

kondensen ligger i luftfuktigheten, når det er litt kjølig og du kan blåse "frostrøyk" . da vil også motoren din kunne gjøre det samme. Motoren din puster også via åndeslange, og tiltar seg fuktighet. Denne fuktigheten kommer og går, alt etter temperaturen ute kontra luftfuktigheten. Skulle vært kondensfilter på motoren, så hadde kanskje motoren vart mye lengere !?

 

BMW!!!

1996 Peugeot 605 SRDTX 2,5 Turbo Diesel

(160hk/320NM).. Greenfilter, Chip (155), vannkjølt intercooler (ombygget), bygger om eksosanlegget til 2,5" med 2x2" ut nå (uten cat) finjustert Dieselpumpe, .. (målet er 180hk+ og 380NM+) Går godt opp til 220 km.t (speedofeil kun 3% målt med GPS)..

17" OZ Racing byttes mot 18" eller større!! kan betale mellomlegg.. Bolts: 5x108 (Peugeot)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår