Gå til innhold

LØST: Fikse fusking og dårlig pådrag

Ranger emnet


WhiteRaven101

Anbefalte innlegg

Det fleste verksted kan ta grunninnstiling av gasspjeld nå er eg litt usikker på hvor elektronisk ditt gasspjeld er men det er veldig lett og ta grunninnstiling det tar 5-10min.

Tenker litt på når de har byttet registerreim har hørt flere tilfeller der reg reim er satt ett hakk feil og det fører til lignende problemer, med rett verktøy er det så og si umulig og sette reima feil men har hørt om mange tilfeller der godt etablerte verksteder klarer nettop dette.

Disse stoffene biltema selger har eg lite tro på vi har Tunap på jobb og disse produktene lover veldig mye mer enn de faktisk leverer selv om i visse situasjoner kan hjelpe litt,

Har du tatt diagnose enda eller?

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips igjen, Espen!

 

Hmm, om reg-reima er posisjonert feil er vel ikke noe en "rookie" som meg kan sjekke, vel? Ganske sikker på at den bør være korrekt. De dobbeltsjekket det hos Mekonomen da de fikk bilen igjen.

 

Problemet er verst når motoren er kald, og bedre (ikke bra!) når den blir varm. Feilposisjonert reg-reim fører vel ikke til slikt? Feiljustert gasspjeld derimot...?

 

Nei, har ikke fått tatt diagnose ennå frown.gif Diagnoseverktøyet fra Biltema, det til 400,-, sier at det kan brukes på biler fra og med år 1996. Min er fra 1994. Men jeg har jo OBD2-kontakt... litt usikker på om de 400 kronene er verdt det?

 

En ting jeg også fant ut i dag ved hjelp av et stetoskop jeg kjøpte på Biltema, er at tikkelyden fra motoren kommer fra baksiden av gasspjeldet et sted. Ikke fra innsprutsdysene altså. Noen som kan fortelle meg om det er bevegelige deler i øvre delen av gasspjeldet som kanskje kan være slitt, og være en faktor til problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også tomgangsregulator i spjeldhuset som styrer tomgangen(åpner/stenger spjeldet etter behov) uten og si det sikkert ditt spjeld har både wire og elektronisk og eg har kun vært borti full elektronisk og uten elektronik så er sikkert andre her som har mye bedre kunnskap på dette enn meg.

Er sant det du sier, hadde det vært reg reim hadde det nok vært ett konstant problem eg glemte att det var verre ved kald motor.

Gå på verksted og se om det klare og ta grunninnstilling på spjeldet

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har lest meg halvt ihjel overalt på forskjellige forum og funnet ut enda litt mer smile.gif

 

1. Coilen er visst et relativt kjent problem på disse bilene, og selv om ingenting skjer når jeg dynker coilen i vann fra spraykanne, så blir den byttet i morgen.

2. Bensinfilter kan vel også være en synder ettersom bilen er 20 år gammel. Byttes i morgen. Er visst ingen vanskelig jobb.

3. Gasspjeldet skal renses i morgen (i dag... er visst litt sent nå), hvis jeg klarer å demontere uten å ødelegge alt... :-/

 

4. Leste akkurat om "tada!" - KATALYSATOR! Defekt katalysator har ifølge diverse forum og nettsteder symptomer som for eksempel dårlig ytelse, høyt drivstofforbruk, dårlig gasspådrag, fusking på tomgang pga. for høyt trykk osv osv. Kjenner meg godt igjen! Vet med sikkerhet at risten som vanligvis sitter på katalysatoren for å beskytte mot vannsprut er borte. Den løsnet på vei til Gardermoen i 100km/t. Fløy som faen ut i grøfta så vidt jeg kunne se i speilet. Tenker at kanskje katalysatoren har tatt nesten kvelden og er tett etter 20 år. Eller hva tenker dere? Eneste problem er at det er så dyrt frown.gif Er det er jobb som er enkel og grei å gjøre selv, plug'n'play? Kan man bruke sånn universalkatalysator fra Biltema dersom jeg sørger for at dimensjonene er korrekte?

 

Takker for innspill! 

 

EDIT: 

Da var coil og bensinfilter byttet. Tok meg tre timer å fikse filteret. Har ikke løftebukk, så måtte bruke to stykk garasjejekker = Trangt som faen for en med lange armer å ligge på bakken der :) Samtidig klarte jeg å ødelegge slangeklemmene som satt på filteret da de skulle på igjen... og jeg hadde ikke reserver (burde tenkt på det før). Rant bensin i rett stråle ut pga av dette. Bensinpumpa funker altså utmerket. Fikk tak i nye slangeklemmer og fikset opp i rotet.

 

Coilen tok en halv time å bytte. Funker fint. Den gamle blir reserve.

 

Men! Problemet er fortsatt like ille :( Blir demontering av spjeldhus på torsdag. Wish me luck!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update:

 

Demonterte gasspjeldet i dag, og det så helt fint ut. Absolutt ingen smuss. Byttet kupéfilter i tillegg siden det gamle var helt svart av møkk.

 

Neste ting som skal sjekkes er som sagt, katalysatoren, og tomgangsregulatoren.

 

1. Er det noen som vet hvordan man sjekker tomgangsregulatoren på bilen min (http://www.ebay.com/itm/VW-GOLF-MK3-PASSAT-POLO-Idle-Air-Control-Valve-Stepper-Motor-051133031-/330698461417)? Multimeter? Demontering?

 

2. På baksiden av toppen av gasspjeldet/innsug sitter det to små slanger - angitt ved nummer 14. her: http://www.partsbase.org/vw/golf-go-eu-1994-13320-injector-unit/#p-vw-051133028p. Kan noen fortelle meg hva de er til for? De satt veldig løst på uten noen form for klemme el.l. :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter god hjelp fra et par her på forumet har jeg fått lokalisert lambdasonden i bilen min.

 

Jeg skjønner egentlig ikke at jeg ikke har testet det ut før, men men. Jeg dro ut kontakten til den, og kaldstartet bilen. Og da stoppet den ikke én eneste gang slik den alltid har gjort. Gikk mye jevnere på tomgang også! Prøvde så å koble til kontakten igjen og starte bilen. Da døde den etter et halv minutt igjen!

 

Så inntil videre ser det ut som om problemet er funnet. Blir ny lambda neste! :) Skal ut og prøvekjøre uten lambda og sjekke pådrag og slikt. Kommer update.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår