Gå til innhold

Problemer med oljelekkasje audi A4 2004 mod

Ranger emnet


Prodriver

Anbefalte innlegg

Har slitt med at Audien min bruker mye olje. Den bruker ca 1 liter pr 500 km... Kjølevæsken forsvinner også til ca 1 cm under minstenivå, men ikke lengre. Dette selv om jeg fylte den opp for litt siden. 

 

Det jeg har fått av problemer er at jeg får opp feilkoder på katalysator og EGR, engine speed sensor og oxygen sensor ( 17811, 16556, 16705, 16804) Disse feilene har jeg tenkt er en følgefeil av oljelekkasje da hovedproblemet er at tennplugg på sylinder nr 3 ryker ofte. Den kokser seg og tar kveld, med da merkbart risting i motor og svært lav effekt. Jeg måtte komme meg hjem og det førte til at katalysatoren rødglødet. Denne kan da ha blitt skadet, men tror det gikk bra denne gang. (har skiftet den for ca 1 år siden) Oksygensensor og Enging speed sensor har også nylig blitt byttet. Jeg mener derfor at problemet ligger i oljelekkasjen.

 

Hva kan problemet være? 

 

Selv har jeg tenkt på slitte stempelringer, ventiltetninger eller veivhusventilasjon. Jeg skrudde nylig opp hele motoren. Jeg utførte da kompresjonstest og denne var god på alle sylindre. (utelukker derfor stempelringer) I innsugningsmanifolden og innsuget til sylinderene var rene og fri for oljesøk. Merkelig at det da kan være ventiltetninger? Da burde det kanskje vært olje her? Jeg tok da slanger og koblinger til veivhusventilasjonen. Slangen som da går fra ventilhuset/blokken var full i "majones-grøt" Slangen som så gikk videre tilbake til innsugingsmanifolden var morken innvendig og så ut til å falle fra hverandre og samme grøten. Kan da feilen være i disse slangene?

Hvorfor er det isåfall såpass oljeforbruk om disse ventilasjonsslangene er tette?

 

En annen ting jeg fant var i konsollen hvor oljefilteret er skrudd inn på. Her var det plastikkdeler som fra en ødelagt plastikkpakning. Hvordan i all verden har det havnet her og hva betydning kan dette ha?

 

Hva mener dere?

Det er ikke farten som dreper,

det er stoppen...

 

Prodriver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg mener å husje at hvis veivhus ventilasjons slanger blir tette så får man ikke ut trykket som lages der å da har trykke eventuelt bare en vei og gå olja i bunndelen blir da presset opp forbi stempelringene som følge av trykket, er ikke helt sikker men er lov og rette meg hvis jeg tar feil, hvis du ikke har byttet de slangene som var fulle av (majones) oljedamp så er de bare å bytte, skift olje og plugger sammtidig sånn at du vet at alt av plugger og olje er i perfekt stand til å feilsøke eventuelt videre. kanskje legge ut bilde av den tennpluggen som kokser seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår