Gå til innhold

Audi 2.0S starter ikke etter 3 uker i ro

Ranger emnet

jonanas

Anbefalte innlegg

Bil: Audi 80 1992 2.0S ABT 90hk, Bosch monopoint

Da jeg kom jeg etter 3 uker på jobb ville ikke bilen starte, før jeg dro startet og gikk den fint uten noen problemer. Det første jeg prøvde var å lade batteriet, men det hjalp ikke. Starteren gikk bra, men det kom en merkelig "poff" lyd innimellom mens starteren gikk. Jeg tok av luftfilterboksen og prøvde å starte igjen, det viste seg at denne lyden var bensin(og luft) som ble blåst tilbake og ut av innsuget, se video http://www.youtube.com/watch?v=596ihs0AoRs&feature=youtu.be.

Dette har jeg sjekket til nå:

*Med alle tennpluggene kobletfra skjer det ingenting

*Med en(hvilken som helst), tre eller alle fire pluggene koblet til skjert dette poffet som i videoen(videoen er med alle pluggene)

*Med de to fremste pluggene koblet til starter motoren og går i ca 5 sek, før den dauer og avslutter med et poff

*Det er ingen åpenbare feil på kammen eller ventilløfterene

*Pluggene ser fine ut

For meg virker det som om det er noe galt med timingen eller tenningen, men jeg kan ikke se for meg hva som kan ha skjedd når bilen har stått stille i 3 uker. Været over denne perioden har vært -10 til +10*C med mye snø og regn. Noen som har en ide?

Audi 80 2.0S 90hk 1992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk regsiterreima, om den har hoppet over. I såfall kan åpningstider på ventiler og tenningstidspunkt bli feil. Er merker på svinghjul, kamdrev og mellomakseldrev (men du kan se på rotor som referanse). Hvordan merkene skal stå leser du DENNE TRÅDEN der alle bildene er av nettopp en ABT-motor.

Dersom registeret er riktig så kan feilen være overslag i fordeler eller coil. Kan også være at motoren får for lite bensin, enten grunnet for lavt bensintrykk eller dårlig kontakt i plugger inn på monopoint-enhet. Om du tar av luftfilteret kommer du til alle pluggene, ta de av og på noen ganger og se om det hjelper.

Hører du bensinpumpa går ca ett sekund etter at du skrur på tenningen?

Sjekk og kontakten til temperaturgiver til ECU, den blå på vannflensen på toppen. Prøv også å starte med pluggen til denne av.

TempECUCLTR4.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd.

Merker på kamdrev, svinghjul og i fordeler stemmer overens. Så jeg tror ikke det er noe galt med registeret.

Jeg har også prøvd de andre tipsene din uten noe forandring.

Bensinpumpa går når jeg skrur på tenninga, jeg tok av bensislangen inn på monopointen og så at pumpa leverer god mengde bensin, men trykk er jo en annen sak. Ved kinning ser jeg at det kommer bensin fra dysa.

Etter bilen hadde stått over natta startet den fint på første forsøk, rett opp i 2000rpm før den daua brått etter 2 sek. Det var ingen ulyder, motoren gikk helt fint. Regner med at det var rester av bensin i innsuget. Etter dette prøvde jeg flere ganger å starte bilen med å helle litt bensin ned i innsuget før start, men uten suksess.

På den en siden kan det virke som motoren får forlite bensin siden den greide å state en gang, men på den andre siden får jeg ikke startet den med å helle bensin i innsuget. Denne var vrien.

Audi 80 2.0S 90hk 1992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres ut som motor heller får for mye bensin, kan skyldes feil på dyse eller ECU. Har faktisk opplevd det samme selv en gang der bil stod parkert en stund, etterpå pøste bensindysen ut bensin bare man satte på tenningen. Feilen var i ECU.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sviver bilen endelig igjen, like bra som før.

Etter å ha prøvd alt jeg kunne komme på bestemte jeg meg for å kinne til batteriet ble tomt, etter 4-5 min startet bilen og nå har den gått fint i 2 dager. Den likte tydeligvis ikke å stå stille.

Tusen takk for hjelpen Quattro73

Audi 80 2.0S 90hk 1992

Lenke til kommentar
Del på andre sider