Gå til innhold

Småbil med diesel

Ranger emnet


xerxes

Anbefalte innlegg

Etter å ha kjørt store og tunge mercedes diesel i mange år har jeg nå bestemt meg for å kjøpe meg en Golf eller Polo diesel. Dette er for meg upløyd mark og trenger litt tips og råd.

Først og framst ønsker jeg å få klarhet i hva som er forskjellen på de 2, utover at polo åpenbart er en mindre bil. Er Golf så mye mer comfortabel ?

Spesielle feil ved bilene jeg bør være oppmerksom på ved prøvekjøring ?  HK interesserer meg lite da jeg kjører forsiktig og aktsomt og ønsker en bil som bruker lite.

Har også sett litt på Toyota yaris. Eventuelle tips om andre aktuelle småbiler. Fransk,Spansk, Koreansk og Audi er utelukket.

Jeg skal bruke 70 lapper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden budsjettet er såpass lavt blir jo bilen noen år gammel og da er det stor forskjell på Polo og Golf.
Du vil med en gang du setter deg inn i en Golf oppleve mye høyere kvalitetfølelse kontra Polo.
For meg blir Polo litt liten og ukomfortabel uten å kunne sette fingeren på hva som gjøre det. (Har hatt en slik som leiebil noen ganger ifm. service)

Golf'en har penere interiør og er mere forseg gjort, bedre seter og større innvendig noe som for meg har stor betydning.
 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46242523&serachclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46618334&serachclickthrough=true

Dårlig med interiørbilder når det kommer til Golf'en men dette er jo bare å etterlyse av selger.
Ellers så er jo Fiesta og Focus noe som du kan titte på smile.gif

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46340780&serachclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45820269&serachclickthrough=true

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar jesper og utelukker polo.

har hørt at det er mye feil med Ford. (svært skeptisk )

Men det sier enkelte om Golf også. At dører fryser fast ol kan jeg fint leve med men motor,hjerne,gir og drivlinje ønsker jeg ikke omkostninger på (derfor er 4WD utelukket )

 

Jeg har tenkt lenge på Golf og min søster har 3 stk i sin famile som det aldri har vært noe tull med.

 

har som tidligere nevnt nesten alltid hatt mercedes diesel automat og kunne for kort tid siden ikke tenke meg noe annet, At jeg nå går for en forhjulstrekt bil ville vært utenkelig, men rust har skremt meg bort fra mercedes inntil jeg engang får råd til å kjøpe en nyere modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en VW Touran? Usedvanlig praktisk "liten" bil. Høyere sittestilling, enn bl.a. Golf. Setene i midtre seterad, er ut-tagbare og plutselig har du en "stor" varebil. Komfortabel og bra fremkommelighet på vinterføre (med ordentlige vinterdekk seff).

 

Har en 2004mod 1,9TDi 100hk gått nå 322.000km. Slitedeler er byttet, underveis, men ellers har det vært lite feil. Det som går igjen, er faktisk diesel-tilleggsvarmeren (Webasto av merke). Sirkulasjonspumpa og brennkammeret, er gjengangere der. Avhengig av bruken, men mellom 50-100.000km må man regne med deleskifte på webastoen. På min 2011mod Touran, så byttet jeg første gang på 70.000km, men deretter så holdt det til 198.000km. Da byttet jeg ut bilen.

 

Annet negativt er at den er glad i fordekka. Det la vel spesielt merke til, pga av lang kjørelengde (ca 8300 km/mnd). Så kryssbytte, hver gang man legger om mellom sommer og vinterhjul, kan være lurt - for å slite jevnt mellom for- og bakdekka.

 

Nei svarten, nok om den saken. Skulle bare tipse deg å sjekke ut Touran. :D

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemt meg for å kjøpe Golf mellom 2004 og 2006. utover de vanlige standard typene kunne det vært ønskelig med DSG (automat) og xennon lys.

 

Er overasket over texastilstanden som preger bruktbilmarkedet med feks forsøk på å skjule tidligere bruktimport og triksing med kilometerstand.Merkelig at den vanlige mann i gata er så uærlig icon_boulax.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du da tar en titt på Golf 5(2004-2006) bør du kontrollere om svinghjulet er byttet (Gjelder diesel).
Det har vært et problem, og koster noen kroner å fikse hvis det ikke er gjort :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår