Zay Skrevet April 12, 2004 Rapporter Share Skrevet April 12, 2004 Jeg trenger litt hjelp til valg av subkasse. Har for en liten stund siden bestilt meg en RFR 3112 og en Power 1051S forsterker. Mens jeg venter på at dette skal komme i posten tenkte jeg å få laget meg en kasse til subben. Etter hva jeg har lest høres det ut som en lukket kasse er det som passer for meg. Det jeg da lurer på er om forsterkern er kraftig nokk til å drive subben i en lukket kasse. Mange biler jeg har hørt spille så er det bare ett rabalder av bass og "during" virker ikke som subben slår til takten, men bare durer. Hvordan kan jeg selv ungå dette? :-) Vil at den skal spille til musikken selv om det står på litt volum. Ellers angående kassa hvilken tykkelse på mdf platene bør jeg velge? Ser at Rockford anbefaler en lukket kasse på 28L, når jeg skal bygge kassa skal jeg da plusse på volumet elementet vil ta inne i kassa? I dette tilfellet tror jeg det er 3.6L, altså må kassa da være 31.6L? En annen ting jeg lurer på er om det skal være noe slags dempe matriale inni kassa eller noe lignende? Og hva eventuelt påenget med det er? Hvis det spiller noen rolle, så har jeg en Audi 80 2,0E 89. På forhånd takk!! Mvh Andreas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sirsnare Skrevet April 12, 2004 Rapporter Share Skrevet April 12, 2004 Når jeg hadde den basser`n,mener jeg at jeg lagde ei lukket kasse som var på 28L, og ga faen i hvor mange liter elementet tok, for å få den litt mindre, trenger litt mer kraft da,men jeg syns det blir bedre,dersom en har nok kraft til det.. Siter juhUUu http://www.cardomain.com/memberpage/569641 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zay Skrevet April 12, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 12, 2004 Hvordan spilte den i kassa du bygde på 28 liter da? Hvilken forsterker drev du den med? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet April 13, 2004 Rapporter Share Skrevet April 13, 2004 Du skal egentlig gjøre slik du tenkte... Legg volumet til elementet i tillegg til kassevolumet. Du bør nok fylle kassen med dempeull. IKKE glava eller rockwool... Ullen demper kassen, slik at du får bort uønsket rumling. Eller ekko om du vil. Den gjør også slik at kassen får egenskaper som om den var større. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zay Skrevet April 13, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 13, 2004 Ok, det var godt å høre! Har lurt på det ganske lenge nå :) Skal kassen fylles helt med dempeull, vil det gjøre at man får dybere bass? Blir den tregere av det som den ville ha vært i en større kasse? Skjønner ikke helt det der med dempeulla? :) Det jeg tenker på er om man får bare posetive effekter av det.. En annen ting tror dere forsterkeren klarer å drive elementet bra i en slik lukket kasse? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rikky Skrevet April 13, 2004 Rapporter Share Skrevet April 13, 2004 Jeg har også en RFR3112, og en sånn kasse uten noe ull i. Dårlig valg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zay Skrevet April 13, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 13, 2004 Anbefalt volum på porta kasse er 70,8L og to porter på 10.2 * 32.13 cm. Så den kassa du har er vel ikke helt optimal.. Hvilken forsterker driver du den med? Spiller den bra? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sirsnare Skrevet April 13, 2004 Rapporter Share Skrevet April 13, 2004 Originally posted by Zay Hvordan spilte den i kassa du bygde på 28 liter da? Hvilken forsterker drev du den med? Den spilte stramt og fint,slo bra, og kunne spille høyt. Brukte en Hifonics Andromeda 125x4 , og den spilte bedre enn 1001bd på den.. Siter juhUUu http://www.cardomain.com/memberpage/569641 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zay Skrevet April 13, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 13, 2004 Originally posted by sirsnare Brukte en Hifonics Andromeda 125x4 , og den spilte bedre enn 1001bd på den.. Det var vel sikkert fordi du belastet forsterkeren i 4 Ohm, og dermed bare fikk 500 watt ut av den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sirsnare Skrevet April 13, 2004 Rapporter Share Skrevet April 13, 2004 Nei,brukte den i 2 ohm, og fikk 1000w på den.. Det spilte jo ikke dårlig det heller,men det spilte mye bedre med andromedaen .. Siter juhUUu http://www.cardomain.com/memberpage/569641 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet April 13, 2004 Rapporter Share Skrevet April 13, 2004 Originally posted by Bisarre Du skal egentlig gjøre slik du tenkte... Legg volumet til elementet i tillegg til kassevolumet. Du bør nok fylle kassen med dempeull. IKKE glava eller rockwool... Ullen demper kassen, slik at du får bort uønsket rumling. Eller ekko om du vil. Den gjør også slik at kassen får egenskaper som om den var større. Ikke meningen å være vanskelig, men Rockwool fungerer ypperlig til demping av høyttalerkabinetter, og fungerer minst like godt som kunstfiber. Glava derimot støver litt mye. Det må også poengteres at man kan få svært gode resultater uten dempemateriale også, men det krever at man vet hva man holder på med. Det er ikke nødvendigvis ønskelig å dempe luftsvigningen inne i en kasse, men det er ofte nødvendig. mvh Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rfPolo Skrevet April 13, 2004 Rapporter Share Skrevet April 13, 2004 Originally posted by sirsnare Nei,brukte den i 2 ohm, og fikk 1000w på den.. Det spilte jo ikke dårlig det heller,men det spilte mye bedre med andromedaen .. hvordan klarte du å laste den ned i 2ohm? paralelle svingspoler= 1ohm og seriekoblete blir 4ohm Edit:: eller kjørte du den bare på en svingspole?:D Siter - '01 SEAT Leon 4 20VT X '96 VW Polo Colour Concept Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sirsnare Skrevet April 13, 2004 Rapporter Share Skrevet April 13, 2004 Du sier noe der..Hvordan har jeg fått til det??hihi,ikke godt å si..Var nok heller 1ohm ja.. Uansett,spilte bedre med andromedan,det jeg skulle fram til.. Siter juhUUu http://www.cardomain.com/memberpage/569641 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zay Skrevet April 13, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 13, 2004 Nei,brukte den i 2 ohm, og fikk 1000w på den.. Ok, det var bare at jeg leste at det ikke gikk an å belaste en mono forsterker i 2 ohm på denne subben. Pga at den har 2 spoler på 2 ohm. Da kan man enten få 1 eller 4 ohm. Hvor får man kjøpt slik Rockwool eller annen dempe matriale, til bruk i høytalerkasser? --------------------------------- ups ble litt sen med denne posten :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet April 13, 2004 Rapporter Share Skrevet April 13, 2004 Originally posted by Zay Ok, det var bare at jeg leste at det ikke gikk an å belaste en mono forsterker i 2 ohm på denne subben. Pga at den har 2 spoler på 2 ohm. Da kan man enten få 1 eller 4 ohm. Hvor får man kjøpt slik Rockwool eller annen dempe matriale, til bruk i høytalerkasser? --------------------------------- ups ble litt sen med denne posten :) Rockwool kjøper man hos nærmeste byggvare forrettning, men Det finnes ulike typer. Benytt matter, ikke rull, og be om matter med relativt høy densitet. Husker ikke i farten hva den heter pluttselig. Kunstfiber kjøper får du tak i hos de fleste bilstereo forrettninger og leverandører av høyttaler komponenter. Men et lite tips: Du kan dra til en velassortert dyne forrettning, eller fabrikk, og kjøpe kunstfiber der, er som oftest samme saken. mvh Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg