Gå til innhold

Skifte registerreim på Astra F C16SE.

Ranger emnet

JChE

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har nettopp kjøpt meg en Astra F 1,6 automat som nr.2-bil, med c16se-motor. Reima ble byttet for 20000km siden, men det var i 2009, så den må byttes pga alder. Har hørt at den er veldig enkel å bytte på disse, noen som har gjort det her? Evt erfaring med hva det koster på verksted? 

Noe spesielt jeg må tenke på bortsett fra de vanlige tingene? trenger jeg spesialverktøy?

Regner med vannpumpe og strammehjul også må byttes? 

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort det på slik motor, men på flere 16 ventilere og det er ganske greit. Hvis du venter til i morgen så kan jeg skaffe bilde av registeret og hvor merkene er da jeg har tilgang til autodata. Du bør skifte både vannpumpe og løpehjul samtidig. De tåler som regel ikke to intervaller. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært kjempefint :) Regner med det er enda enklere på denne enn på en 16v? :) Jeg har bytta på en corolla en gang, det var kurant jobb bortsett fra mye demontering. ser ut som det er bedre plass under panseret på astraen.

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker, men regner med det er et merke på strammern hvor den skal stå når det er stramt nok. Tallene er bare for at du skal finne igjen bildet i sammen med tekst veiledningen som står. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ein enkel regel om kor stram den skal være, som går igjen på fleire typar reimar. Eg meinar å huske at du skal kunne vri reima 90 grader rundt på det lengste strekket.

Viss eg huskar feil, så hadde det vore fint om nokon kunne komme med den rette "regelen".

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Et par andre ting:

Er det elektrisk- eller vakuum-sentrallås på disse bilene? Jeg ser det står en slags solenoid ved tanklokket, på innsiden. Jeg trodde først det ikke var sentrallås på denne, men begynte å lure når jeg så denne. Den virker ihvertfall ikke, så hvor bør jeg begynne feilsøkingen? Er det et rele et sted? 

Og tempmåler til motor fungerer ikke, noen kjente feil her? 

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider