Gå til innhold

Er batteriet eller dynamoen gåen?

Ranger emnet

blazevic1

Anbefalte innlegg

Heisann. I løpet av ca 1,5 mnd så har bilen min nekta å starte når jeg skulle på jobb 2 ganger. Når jeg vrir om nøkkelen så hører jeg bare en masse klikkelyder og ingenting skjer. Har måttet koble den opp mot en annen bil for å så få start på den med hjelp av kabler. Skal sies at bilen blir brukt veldig mye til småkjøring (jobb,trening og div) så kan tenke meg at batteriet ikke får nok tid på seg til å bli ladet. Jeg ser bilen min ut av vinduet så har ikke glemt å slå av lys eller at noe står på som kan bruke strøm når bilen ikke er i bruk.Så lurer på om det er lurt å kjøpe et nytt bedre batteri, ifølge han som solgte meg bilen så tror han ikke at det har blitt bytta, så kanskje på tide med det. En annen sak kan jo være at dynamoen eller de "børstene" i dynamoen er slitte. Noen som har opplevd noe lignende eller har noen tips og triks? Er litt redd for å la bilen stå på feks Gardermoen og ikke komme meg hjem, hvis batteriet blir tømt.... 

Takker for alle svar på forhånd smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ladespenning på tomgang, er den mellom 13,8v og 14,4v er det ingenting i veien med dynamo.
Hvor ofte opplever du tomt batteri?

Setter du det på vedlikeholdslading innimellom?

Lader du det opp når det først har vært utladet eller kjører du bare videre med en gang du har fått start?

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket kun batteriet idag, den lå på 14,3-4 hvis jeg husker riktig. Har ikke satt det på noe lading, eid bilen i kun 3 mnd'er. To ganger har bilen ikke ville starte, senest idag når jeg skulle på jobb. Sto stille hele dagen igår. Jeg kjører med en gang jeg har fått start på bilen, tar meg en langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ladelampa virker normalt(batterilampe som lyser med tenning på, og slukker etter start), og ladespenningen er målt til over 14 volt så tror jeg nok problemet er batteriet. Selvfølgelig kan det være andre ting, men om batteriet er gammelt og gått tomt flere ganger så er det ferdig uansett.

Prøv å ta deg en tur på Biltema å kjøp nytt batteri du :-)
Sjekk forresten at batteriets polsko sitter godt fast og ikke er irret eller rustet.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...