Gå til innhold

Hva har jeg reparert?

Ranger emnet


salami

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg er ny på forumet her så dere må bare beklage hvis jeg er litt klønete i forklaringsmetoden eller bruker feil ord på ting.

 

Saken er den at jeg nylig har kjøpt meg en Golf 3 GTI 8v.

 

Når jeg kjøpte bilen la jeg merke til en slange som var delvis reparert med sort elektriker tape.

Jeg syntes dette var litt på kanten så dro å kjøpte meg en ny og fin slange hos en VW forhandler.

Saken er den at jeg vet ikke riktig hva slangen er til eller hva hensikten er?

 

Som dere ser på bilde går slangen inn i en slags boks og fortsetter derfra opp til innsuget. (Tror jeg).

 

Hva er denne boksen og hva gjør den?

Hva vil skje hvis den er ødelagt?

 

Setter stor pris på svar :-)

 

post-148418-0-90550400-1393894339_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er til veivhusventilasjon, det som vil skje er at motor vil suge inn urenset luft, og du vil få oljesøl i motorrom. Tror ikke du vil få noe falskluft av det, men er ikke helt sikker.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar!

 

Når jeg tenker meg om så lugget den litt under pådrag enkelte ganger. Den gjør det fremdeles men ikke så mye som før :)

Inni røret til den svarte boksen var det også fullt av noe sort masse, liknet nesten på kaffegruf i konsistens..

Frykter at dette har spredd seg til andre deler i systemet :(

Kansje en rens av innsuget er en god idè?

 

Noen som vet hvilken oppgave veivhusventilasjon har, og hvordan merkes det at dette er defekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veivhusventilasjon er lufting av veivhuset som navnet tilsier.
I veivhuset vil det bli litt trykkforandringer som følge av stempelbevegelsen, på en 4 syl motor så går 2 syl likt og 2 akkurat motsatt, men det vil jo bli litt trykk endringer der for det, og i tillegg så vilforbrenningstrykk og gasser som kommer forbi stempelringene lage litt trykk nedi der, verre dess mere slitt motoren er.

Veivhusventilasjonen skal sørge for ett lite undertrykk i veivhuset, samt slippe overtrykk, gasser og damp ut fra veivhuset. Dette forsøkes kjørt inn i motor for å forbrennes pga miljøhensyn, samt at det er letteste måten å få ett lite undertrykk på.

Dette er selvfølgelig ikke utelukkende positivt for motorens gange og renslighet, men på en frisk rett vedlikeholdt motor vil det ikke ha noe å si.
Men når motoren blir slitt,motorolja ikke blir skiftet, ting ikke blir holdt i orden og reint, da resulterer det i guffe inn i motor og potensielt tett ventilasjon.

Dog så vil lekkasjer og/eller stort overslag, gi feilmålte luftmengder eller manifoldvakuum, rett og slett falsk luft, som ofte viser seg i fjusking, jaging på tomgang og slikt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår