Gå til innhold

Airbag lyser Astra F

Ranger emnet

VIJ1509

Anbefalte innlegg

Har en Astra F 1,4 i 94-mod (C14SE) der airbaglampa lyser hele tiden. Bilen skal nå gjennom EU-kontroll og da må dette være i orden. Ønsker ikke å bruke mye penger på denne bilen. Har to spørsmål:

1. Er det noen som vet de vanligste årsakene til at dette skjer? Har lest litt på nettet rundt at det kan være en koblingsbokser under hvert sete som kanskje ikke har kontakt. Synes det høres urimelig ut siden denne modellen ikke har beltestrammere eller sideairbager, men mulig jeg tar feil.

2. Dersom det er denne kontakten, hvordan får jeg nullstilt airbaglyset? Snakket med Opel-verksted og de skulle ha 350 kr bare for å diagnostisere, men fikk ikke prisen for å nullstille. Er det billige diagnoseapparat der ute å få kjøpt/lånt i Stavanger-området? Hørte også rykter om at en kunne nullstille ved å koble fra batteriet i 10 min. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mercedes c klasse ble eu godkjent i februar med airbaglys som lyser. Verkstedet kjørte diagnose og den sa at hjernen til airbagsystemet var defekt. Bilen ble godkjent med anmerking på kontrollskjema airbag 1er feil. Fikk pris på 13000 på denne delen av verkstedet,gikk til en hugger og fikk en brukt del til 1500 kr og nå har jeg ikke noe airbaglys som lyser. Mitt verksted er vibemyr bilverksted/meca. Hvis du er i stavangerområdet så kan du få se kontrollskjemaet fra eu-kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må verkstedet kjøre diagnose før de kan bekrefte at dette kun er 1er feil, eller vil alle airbaglys ende med 1er feil uavhengig av diagnostikk. Men jeg har ennå ikke fått svar på mine egentlige spørsmål:

1. Er det noen som vet de vanligste årsakene til at dette skjer? Har lest litt på nettet rundt at det kan være en koblingsbokser under hvert sete som kanskje ikke har kontakt. Synes det høres urimelig ut siden denne modellen ikke har beltestrammere eller sideairbager, men mulig jeg tar feil.

2. Dersom det er denne kontakten, hvordan får jeg nullstilt airbaglyset? Snakket med Opel-verksted og de skulle ha 350 kr bare for å diagnostisere, men fikk ikke prisen for å nullstille. Er det billige diagnoseapparat der ute å få kjøpt/lånt i Stavanger-området? Hørte også rykter om at en kunne nullstille ved å koble fra batteriet i 10 min. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airbaglyset indikerer at det er en feil med systemet. Hvis du skal finne ut hva som er feil så må du kjøre en diagnose for og få ut feilmeldingene. Hvis dette var en 2er feil så har jeg vært heldig,sånn var det i alle fall for meg. 350 kr for en diagnose er billig,jeg betalte for noen år siden 1500 kr for en diagnose hos mercedes.

Tror ikke du får nullstilt noe som helst så lenge det er en feil på systemet for hvis det ikke var en feil så hadde heller ikke airbaglyset lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen vanlig feil med airbag på gamle biler er i sleperingen mellom rattet og rattstammen, den som gir strøm til airbag rett og slett. Denne blir slitt med årene, og gir dårlig kontakt. Men dette vil en diagnose vise. Hvis feilen er vanskelig å fikse, og bilen bare skal brukes litt til, ville jeg bare tatt ut pæra til airbaglyset :) 

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider