Gå til innhold

Trenger tips ift. å ta service på merkeverksted eller ikke.

cein

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en 2012 modell ford mondeo og skal sende den til service snart, men er det lurt å sende den til service hos merkeverksted ift. videresalg eller kan jeg velge andre godtkjente verksted og bilen vil være like attraktivt når jeg selger den seinere? Noen som har innsikt som kunne gitt meg en tips her så takker jeg for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan like gjerne sende den til et frittstående verksted, de skal utføre servicen i henhold til Ford sine retningslinjer så det vil ikke ha noen innvirkning.
Personlig sender jeg min egen bil på merkeverksted, for hvis det skulle være noe som går under garanti blir jeg gjort oppmerksom på det der og da og ny time blir satt opp.
De bilene jeg har som det ikke er nybilgaranti på utfører jeg service selv, skulle jeg satt de bort ville jeg valgt frittstående verksted.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nyere biler, kanskje særlig premium biler så er det en del saker som går utenpå garantien. Goodwill og kulanse er vel begrep som brukes. 

Med andre vet jeg ikke men Mercedes er ganske nazi på bruk av merkeverksted. Man får alt dekket dersom man har en perfekt service historikk fra merkeverksted og bli avspist med lite eller ingen ting dersom service er utført på andre verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nyere biler, kanskje særlig premium biler så er det en del saker som går utenpå garantien. Goodwill og kulanse er vel begrep som brukes. 

Med andre vet jeg ikke men Mercedes er ganske nazi på bruk av merkeverksted. Man får alt dekket dersom man har en perfekt service historikk fra merkeverksted og bli avspist med lite eller ingen ting dersom service er utført på andre verksted.

Det er da ikke lov. Garantien gjelder like mye uansett. Om det har noe med rust og karosseri-inspeksjon så kunne jeg ha skjønt det. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, når det ER goodwill fra verkstedet, men ofte er det snakk om en form for utvidet garanti fra produsent som altså dekker alt. Ref SBC bremser på Mercedes.

Verkstedet ønsker seg selvsagt goodwill og presenterer det som sådan. Men har man ikke benyttet merkeverksted hele veien uteblir også "goodwill" i større eller mindre grad.

Det er DEN type "goodwill" jeg snakker om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det en praksis som er ulovlig. Et eu direktiv slår fast at du som bileier kan velge et hvilket som helst godkjent verksted til og utføre service. Men noen importører krever at kontroll av karosseriet for rust må utføres på et merkeverksted.

Siden Mercedes trekkes fram her så kan jeg opplyse at en undersøkelse av bilmerkenes garantivilkår gjort av forbrukerrådet i 2011,så kom Mercedes ut med en av de med dårligst garantivilkår.

De som kom ut med beste garantivilkår var Bmw,Toyota og Kia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider