Gå til innhold

Girebirger's Mitsubishi Galant 1992 Bruksbil Prosjekt

Ranger emnet


Girebirger

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kort om prosjektet:

Fant en billig Mitsubishi Galant 1992 modell på Finn.no. I utgangspunktet skulle jeg bruke denne til bilcross men etter noen raske søk etter bilder på Internett falt jeg raskt for denne type bil.

 

Kort info om bilen:

  • Mitsubishi Galant GLSI 1992
  • Firehjulstrekk
  • Elektriske vinduer
  • 109 HK motor

 

Kjente feil/mangler:

  • Girkasse defekt
  • Håndbrekkwire defekt
  • Bremse høyre bak dårlig
  • Motor bruker litt olje.
  • Sprekk i frontrute (Har ny liggende)
  • Panser (bulkete)
  • Forskjerm høyre (bulkete)
  • Bakspoiler (lakkskader)
  • Førerdør (bulkete)
  • Mangler fangere fremme og bak
  • Rift i førerstol
  • Lyspærer rundt om defekte
  • Høyre speil sprukket

 

Planer om bilen:

Utbedre alle feil og mangler, samt gjøre den til et skjønt skue for alles øyne.

 

Diverse:

Har kjøpt en identisk delebil, og spørsmålet er da til dere som har kjennskap til disse bilene. Hvilke deler bør jeg ta vare på før jeg kjører den på huggern? Setter stor pris på svar :-)

 

Og her ser dere udyret!

Dettebildet_zpscad5ee83.jpg

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, har hatt to slike selv(uten firehjulstrekk)

 

Ville ihvertfall tatt vare på ABS-modul, alle releer, calipere(hvis i orden), lykter... det du har plass til egentlig. Begynner å bli langt mellom disse nå, og delene er grisedyre. Disse har dyrere deler enn mercedes smile.gif Men de er knallgode å kjøre smile.gif

 

 

Oljeforbruk er dessverre veldig vanlig på disse, slitte ventiltetninger som oftest. Trege bakbremser er også vanlig, men det gjelder jo alle biler med skiver bak. Eneste ulempen er at calipere til disse er DYRT. 

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøffe biler disse! :D

Men hvordan hadde du tenkt å bruke den i bilcross? Det er jo ikke lov med 4x4 i bilcross, kun framhjulsdrift eller bakhjulsdrift... Hadde du planer om ombygging eller? :)

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

 

Har lest at deler til disse generelt er dyre, så best å rådføre seg med noen som har hatt slike biler selv. Tenkte først at stempelringene var årsaken til oljeforbruk, så det er en glad-nyhet at det bruker å være ventiltetningene :)

 

Planen var å ta av drivakslene framme for bruk i bilcross, Mitsubishi er egentlig en ganske ukurant bilcrossbil, så den hadde jeg fått ha i fred. Men nå blir det bruksbil istedet! 

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nå er det tid for løst prat om turbokonvertering, bare for å leke litt med tanken!

 

La oss nå si at jeg skulle få litt mer fres i min spreke 2.0 liters 4g63 motor med hele 109 hk!

Jeg plukker handlelisten ned fra kjøleskapet og drar på butikken og kjøper følgende:

 

  • T3 T4 Turbo
  • 370 cc Dyser
  • Intercooler og trykkrør
  • Dumpventil
  • Bensintrykkregulator
  • Bensinpumpe 250 L/T v/5 Bar
  • Turbomanifold
  • 3 egg
  • Tykkere Toppakning (Hvor får jeg tak i slikt?)
  • 1 pakke melk

 

Vil dette da fungere? eller trenger jeg mer stasj/ombygging. Har aldri holdt på noe særlig med turbomotorer, bortsett fra med motorer som veier mer enn de fleste biler her på forumet og som brenner olje :-)

 

En annen ting, girkassene er jo et kjent problem ved disse bilene, vil en original 4x4 kasse tåle noe særlig mer enn original effekt?

 

Med vennlig hilsen og ønske om at turboeksperter og forståsegpåere kommer med gode svar smile.gif

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo undersøke om det er masse gods på stemplen. Då kan du alltid dreie den ned for lavere komp. Eller leite på japanse aider

Peugeot 306 stasjonsvogn (bruksbil )

Ford Escort mk4 stasjonsvogn (1987)

Ford Escort mk4 stasjonsvogn (R.I.P)

Ford Orion mk2 ghia solgt

Peugeot 406 svti (bruksbil) solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo undersøke om det er masse gods på stemplen. Då kan du alltid dreie den ned for lavere komp. Eller leite på japanse aider

Jo det er sant, men har funnet tak i tykkere toppakning. Men lurer på om 16v topp passer rett over?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår