Sverre E Olsen Skrevet Mars 15, 2014 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2014 Hei, har fått beskjed att styrekulene må skiftes, er i begynner fasen av "hobby mekaniker" og liker å skru. Det er snakk om en jumpy 2003 modell. Eg vett meir eller mindre ikke hva som er styrekulene, eg har barre skiftet småting som hjul lager og bremseskiver og lignende før og dette er noe eg aldri har gjort før. Lurte på om dette va noe en kan gjer selv? I tilfelle, noen så har en guide på dette? Tips? Eg vett bilen må inn på hjulstilings kontroll etterpå og takker for all hjelp eg kan få. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Mars 15, 2014 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2014 Hvis styrekule er endeledd er dette en smal sak.Du måler hvor langt det er fra et fast punkt på styrestaget og ut til senter av kula på endeleddet.Demonter og monter nytt endeledd, skru det så langt inn at avstanden blir lik, vips du slipper forstillings kontroll Jekk opp bilen, skru av hjulet og du vil se det lange staget som forsvinner inn i motorrommet, det er ytterste del som skal byttes.Løsne skrue som går ned i spindel og slå kula opp fra festet. Resten skjønner du når du ser det :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sverre E Olsen Skrevet Mars 15, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2014 Tusen takk for svar! Veldi kjekt hvis noen har ett bild eller 2 :-) Men da får eg nokk prøve meg frem:-) blir ikke før ute neste uke da eg er offshore akk nå:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Mars 15, 2014 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2014 Her er en kjapp link, er ikke noen forskjell på selve jobben, selv om dette er en Volvo :)http://forum.vccn.no/showthread.php?25971-850-Bytte-ytre-endeledd Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Mars 16, 2014 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2014 Man bør ta forstillingskontroll for å få justert spissing rett etter bytte av deler i forstilling og styring.Som jesper1201 antyder, kan man til nød slippe (eller utsette) dette om man er nøyaktig.Om man skifter på bare en side om gangen, så kan man sjekke at det er noenlunde rett justert ved å kontrollere at rattet er i samme posisjon som før når man kjører rett frem. Jesper1201 reagerte på dette 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sverre E Olsen Skrevet Mars 16, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2014 Tusen takk for all hjelp, den linken var kjempe!:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg