Gå til innhold

Rar vannlyd

Ranger emnet


Carina Bjørnson

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en passat 1,9 tdi 2001 modell. Og jeg hører det kommer en vann lyd fra dashboret, du hører det renner når jeg svinger. og du hører det veldig godt i gasspådrag i 1 og 2 gir.
Kjølevæske forsvinner også, ikke mye men noe.
Kjørte litt hardt opp en bakke her om dagen, hadde på full varme men det blåste kaldt.
Noen som har hatt samme feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren har sjekket bilen uten hell, han sier det ikke er varmeregisteret. Ingen synlige fuktigheter inni cupen heller. Ikke lukter det noe. Har ikke sjekket så veldig godt utvendig. Prøvd og søke på nettet, og ser det er flere som har skrevet at de har hatt gåen toppakning når de har hørt den lyden. Men er litt merkelig for det verken ryker av bilen eller er noe vann i olja.
Er også litt grautete oppi kjølevæska

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal absolutt ikke være grautete i kjølevæskebeholderen.
Er den brun/rust farge aktig? Isåfall er det blandet rød og blå kjølevæske og det skal ikke blandes.
Hele systemet må flushes og fylles på med ny G12 (Rød kjølevæske)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Du kan jo etter du har kjørt et stykke åpne opp til kjølevesektanken og putte nesa de nedi der. Lukter det eksos? 

Om det lukter eksos så ville jeg parkert bilen og fått skiftet toppakning fortere enn turboen kan lade trykk. 

 

du kan konstantere ved å skru av oljelokket når det har vært kaldt, er det en grå aktig hinne på den, så er det vann i olja ( der foresten umulig å si om det er vann i olja ved øyemål med mindre det alvorlig mengder vann)

Du kan tappe bilen for olje og se om det kommer vann, det er en bra måte å gjøre det på. 

 

er toppakninga defekt så kan det lekke kjølevæske inn i motoren. Pakninga som skiller kanalene og motoren skilles med et par mm, så det er en sansynlighet. Det forsvinner litt og litt kjølevæske, alt etter hvor stor defekt det er på toppakninga. Dette skaper også luft i systemet som kommer fra motoren i form av trykk, som kan være den lyden du hører. 

 

MEN har du sjekket vannpumpa? 

Er den ok? ( det kan være en defekt der som fører til lekkasje) 

 

Gå under motoren, på siden overalt se etter lekkasjer. Konstanter at alt er tørt før du begynner å se

Er alt tørt? Men ingen lekkasje

 

Opplever du at bilen går over 90 grader når du kjører?

Dette kan være fordi vannpumpa ikke klarer å pumpe kjølevæske gjennom systemet, eller så har du en lekkasje en plass, og om det ikke lekker noen steder. Så peker alt på toppakninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår