Gå til innhold

Hvem motor

Ranger emnet


Mambo

Anbefalte innlegg

jeg satt å tenkte her nå, og lurte på hva dere mener er den beste/rimligste (med tid/penger/osv)

Hvem motor ville dere valgt? b230ET (har den fordeleren bak?)

eller en b230FT/FK..

må jo være utrolig mye arbeid med en FT/FK motor... siden hydraulisk clutch og fordeler osv..

mens en ET er vel egenlig bare å stappe rett nedi (???)

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hydraulisk eller makanisk clutch kommer jo ann på gearkasse og ikke på motoren. Er jo bare utløsergaffelen dette gjelder. Fordeleren sitter bak på begge motorene så der har du samme jobben. Ledningsopplegg er omtrent samme jobben. mere eller mindre så er det like mye jobb.

Skal du få det optimalt så tar du toppen fra 230ET og Resten fra FT/FK

Ser du meg i speilet så legg deg til siden så slipper jeg å gjøre så mye ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mambo

hadde jo satt på en M90 kasse på FT/FK

 

og da snakker vi hvor mye effekt?

 

org. i en b230ft er det vel ca 165hk? tror jeg...husker ikke åssen topp det sitter der...men med en 405 topp og en b230ft blokk, elektrisk tenning og innsprut bør du vel få ut litt i underkant av 180hk..

 

tror jeg :D

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mambo

:D i ET er det vel 180 (??) viss jeg husker riktig,, mamma har "rydda" bort info bøkene mine om volvomotorer %/)/(=)(/=)

 

trodde det satt 531 topp på ET jeg.. da huska jeg feil :P (?)

 

hmmm...vet at det sitter ca178hk i B23et, så da er det vel sikker ca likt i b230et...husker fan ikke jeg :D

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

230Ft har 530topp. Er ikke så mye som skal gjøres med en 230FT for å oppnå ca 250hk. skru opp trykket og inn med en chip så er du der.

Elektrisk tenning og innsprut?? Er nå vel det som sitter der allerede!!! Om du mener Datasprut så skal du vel strengt tatt trimme til litt mere enn 250hk før man setter på det.

Skal du bytte topp så tar du 531 og ikke 405 når du først skal sette på noe annet.

Det volvo242tic skriver er jo bare tull og vås. Henger jo ikke på greip det innlegget der.

 

Pluss at en FT fra nyere enn 90 er et knakandes godt utgangspunkt om du noen gang vil finne på å bygge mere motor. pga: underspyling av stempler, sterkere veiv osv.

Alt i alt så hadde jeg aldri satsa på en 230ET fremfor en 230FT (vel og merke at 230FT'en bør være nyere enn 1990)

Ser du meg i speilet så legg deg til siden så slipper jeg å gjøre så mye ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe da er vi 2 :D skal prøve å finne boka da, har ikke sett den på lenge, husker ikke om det bare var 240- motorer eller alle.. :/:) ?

 

 

grunnen til at jeg spørr. er at jeg skal ikke trimme motoren noe serlig og ikke vokser det penger på meg heller.. ikke enda ihvertfall :D hehe tenkte på en rimelig løsning jeg skjønnerdu,, og hemm.. FT/FK er vel litt dyrere enn ET.

 

ca pris på ET ?

ca pris på FT/FK?

(kan godt skrive flere priser, type, årstall)

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi oi.. nå kom jeg til å tenke på no.. kan jo bare rappe en 230 bunndel da.., ta ut stempla av ET'n sette i. og smikke på alt anna.. ? hvordan høres det ut ? jeg syntes det hørtes gøy ut :D

 

men jeg kan jo også trimme motoren som sitter i bilen da..(b230K)

kvassere kam, grenrør-anlegg,luftfilter.. ( ? )

 

billigste blir vel turbo motor :P

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigst med Turbo ja.

 

Passer dårlig om hverandre de stepla der osv.

 

Blokk, Veiv, Råder, Stempler, innsug, Grenrør, Turbo, motorstyring osv er best på FT/FK

Kun toppen er noe å ha fra en ET.

Det greieste, enkleste og billigste om du ikke skal trimme noe meningsløst er jo en B23ET om du finner en.

 

I Norge får du en kanonbra 230FT/FK komplett til ca 14000, i Sverige får du samme motoren til ca 8000,-. Dette er 94-98mod

En B230ET i bra fattning (om du finner en) ligger faktisk ikke mye under i pris. og da er motoren fra 87-89. Rundt 11000 i Norge og 5-6000 i Sverige.

B23ET komplett i bra stand ligger vel rundt 10000 i norge og rundt 6000 i sverige.

Ser du meg i speilet så legg deg til siden så slipper jeg å gjøre så mye ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trodde ET lå på rundt 5K jeg.. :/:/: den var litt Bump..

 

hadde hvert ypperlig om jeg hadde fått taki billig fra et vrak ellerno.. viss turboen og alt var bra. eller helst om alt var bra

 

fattern registrerer nybilen til mamma til sommern, så da får jeg garagen for meg selv :P og da slipper de å bruke min bil.. har god tid siden jeg ikke har bursdag før 30.okt og begyner å jobbe lærlig til sommern,, må vel prøve å få meg en jobb nå også..

så mye man har lyst på, så lite penger :P hehe :D

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ting er sikker mambo, og det er at B230K motoren din skal på dynga når du får skaffa noe annet, det skal min :D

 

K - motorene er søppel, en sykt dårlig ide fra volvo sin side. Forbrenningskammerene ligger kun i stemplene og kompen er 10,5:1 noe som utelukker turbo på de motorene. Gjennom innsuget går det kjøleveske, noe som pleier å legge sykt. Ryker regreima er det bare å kaste den, men det skal jo uansett skje dersom du har noe annet :)

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår