Gå til innhold

Forsterker slutter å spille.

Ranger emnet

Vegzor

Anbefalte innlegg

Hei! smile.gif

Jeg har en litt eldre Kenwood 2500W forsterker i min Volvo V40. Forsterkeren sitter i bagasjerommet og får strøm fra bilbatteriet som sitter foran i bilen.
Til forsterkeren har jeg koblet til en 2000W bass og 2 Magnat høyttalere på 150W (mulig 180, litt usikker).

Problemet jeg har er at når jeg begynner å kjøre, så kan det gå en liten stund, så kutter forsterkeren ut, og jeg sitter dermed igjen med lyd kun foran i bilen og da heller ikke noe bass. Etter en liten stund kan alt brått komme tilbake igjen. Perioden forsterkeren kutter ut er forskjellig for hver gang, noen ganger er den tilbake etter bare noen sekunder, andre ganger kan det ta flere minutter.

Fikk et tips om å sjekke jordingen min, så jeg loddet fast jordkabelen i en kabelsko beregnet for startkabler, og festet denne med bolten som holder fast setebeltet bak. Jeg har pusset vekk lakken på karosseriet på dette området grundig, så det er ikke tvil om at det er god kontakt. Dette har IKKE løst problemet mitt.

Tror jeg også skal ha en kondensator liggende et sted, kan det være til noe nytte å sette inn den, eller er det noe annet jeg heller burde prøve? smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensatoren kan du kaste så langt inn i skogen som du bare klarer ;) 

Er det liv i forsterkeren da lyden kutter ut? Lyser lampene? Eller blir alt mørkt? Har du sjekket remote kabelen? Sitter denne godt fast i begge ender? Og er den hel? (Ikke i klem/brudd)

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det greieste er å starte i en ende. For å utelukke at det er forsterkeren som er problemet:

1: Trekk en kabelstump mellom plussen inn til forsterkeren og til remoteinngangen på forsterkeren. Hvis problemene stopper, så er det remotesignalet ditt som er problemet.

2: For å utelukke at det er strømtilførselen til forsterkeren som er problemet, ta med multimeter ut på tur og sjekk spenningen i periodene hvor lyden forsvinnger. For å være helt sikker kan du ta et annet 12V batteri og koble til bak hvis du har et tilgjengelig, eller teste forsterkeren ytterligere i garasjen f.eks.

Mest trolig er forsterkeren er defekt.

Våre produkter kan kjøpes i vår nettbutikk eller hos en forhandler nær deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nesten vedde på at dette har med spenningen inn på forsterkeren å gjøre. Mål med multimeter på forsterkeren når du spiller lavt, og når du spiller høyt, og se om det er noe forskjell på volten. Blir det mindre når du spiller høyt, så har du svaret på hvorfor forsterkeren kutter etter en stund. Siden det da har virket fint før, så må du sjekke jordingen din og skru den skikkelig til. (hvor har du jordet forsterkeren?) Videre så sjekker du plusskabelen i begge ender og inn på sikringen, og ser etter irr o.l...

Du har sikkert ikke oppgradert kabelen mellom pluss og dynamo, og mellom minus og karosseri/motor, så gjør det også hvis det er spenningsfall ved forsterkeren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nesten vedde på at dette har med spenningen inn på forsterkeren å gjøre. Mål med multimeter på forsterkeren når du spiller lavt, og når du spiller høyt, og se om det er noe forskjell på volten. Blir det mindre når du spiller høyt, så har du svaret på hvorfor forsterkeren kutter etter en stund. Siden det da har virket fint før, så må du sjekke jordingen din og skru den skikkelig til. (hvor har du jordet forsterkeren?) Videre så sjekker du plusskabelen i begge ender og inn på sikringen, og ser etter irr o.l...

Du har sikkert ikke oppgradert kabelen mellom pluss og dynamo, og mellom minus og karosseri/motor, så gjør det også hvis det er spenningsfall ved forsterkeren 1-winking.gif

Skal måle så fort jeg kommer meg hjem igjen!

Jordingen har jeg nettopp sjekket, kabelen har jeg festet i en kabelsko som sitter undt bolten som holder fast setebeltet under baksetet. har også pusset vekk lakken som var de beltet er festet, så der er det helt garantert bra tilkobling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider