Gå til innhold

motor starter ikke..hjelp..fort

Ranger emnet


volvo242TIC

Anbefalte innlegg

har satt inn en b230FT (90mod) blokk, med 405 topp, insprut, ledningsnett,turbo/ic fra en b23et (83, dvs motronic) i 240'n (b21A motor org.)...

 

problemet er at bilen ikke tenner..

det er gnist på pluggene, det kommer bensin fram til pluggene, det er spenning på coilen, har sjekka at veiv stemmer overens med kammen og fordeleren, svinghjulsføleren er justert riktig, dvs. 90grader før øvre dødpunkt. når stempel nr 1 er i øvre dødpunkt.

insugsventilen og eksosventilen åpner og lukker riktig.

er selvfølgelig strøm på hjernen...

 

noen som har noen tips? fatter ikke en dritt...

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo lage en liste med mulige feil

 

- Ingen kompresjon

- Feil tenningsrekkefølge

- Feil tenningstidspunkt

- Ventilene er ikke tette ( ingen komp)

- Toppakninga (ingen komp)

- luftmengde måleren er ødelagt ( gir ingen beskjeder til hjernen)

 

 

Når en motor roterer fint på starteren, men fyrer ikke er det tre sannsynlige problemer:

 

1 - ingen kompresjon

- stempelringene er herpa

- Råntne pakninger

- blokka er sprekt\skjært

 

2 - mangel på bensin\luft

- tom tank :)

- Tette bensinrør eller dyser - feil bensin trykk

- får ikke luft - sensorer som har tatt kvelden ( luftmengde - gasspjeld - kaldstart dyse osv

- vann i bensinen

 

3 - Feil eller ingen tenning

- Ingen gnist i pluggene

- feil plugger

- feil tenningstidspunkt

- feil tenningsrekkefølge

- Feil innstilt svinghjul

- tenningsensoren (ved svinghjulet)

- tenningsmodulen

 

Det er masssssse feil som kan oppstå, kan være enkelt, kan være døden, bare å begynne feilsøkingen

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett på en forgasser :D

 

For å være seriøs så aner jeg ikke hva som kan være galt..

Når den får bensin, luft og gnist så SKAL det tenne forutsatt at du har kompresjon og riktig tenning...

 

Bytte plugger kan vel være et ok tips til å begynne med.. Er ikke alltid de er i OK stand selv om de gnistrer..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...

er nye pakinger, toppen er slipa,ventilseter og ventiler er slipa..nye stempelringer,nye plugger...skjer ikke en dritt...bare kinner på stater...og pluggene får jo bensin...

 

bensinpumpa under kjerra er fra 760'n som som ledningsnettet hører til (b23et). har komplt. ledningsnett..hjerne osv.

kan ikke fatte at det er noe feil med svinhjul,kam,veiv...det er rktig..sjekka X antall ganger :D

 

svinhjulet er satt slik ( sett bakfra, ved girkasse)

 

<------

 

ØD

. | .

. .--- pigg på hjul

. .

. .

 

motoren går i pilens rettning

 

(edit) tegnina mi blir helt fuck jo...ser fin ut inne i edit mode

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hør med et verksted om de kan skjekke kom. for deg viss du ikke har måler selv, tar ikke lange stønna.

bilen trenger. Komp, Luft, drivstoff, gnist, skjekk tennings rekkefølge,

 

feilsøk deg igjennom lista som Lars_b lagde

 

GL videre. håper du får start på vogna

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...

se på denne tegningen...slik er svinghujl montert... sett bak på motor, svinghjul er justert når stempel nr1 er på topp, altså øvrere dødpunkt...

 

 

hjul.jpg

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok...jeg fatter fan ikke hva som er feil...har du noen erfaring med hva som er vanligst? eller er det bare å begynne å måle på luftmengdemåler,dyser etc....

se på bilde jeg la ut over her...

 

ser i lista du skerv...tenningsmodul? eneste som vi pella ut av 760tic'en med motronic fra 83 er rele nr 135...alt går jo inn via det...det som trengs..eller er det en tenningsmodul jeg har glemt?:rolleyes:

 

edit

så etter nå...sitter ikke tenningsmodul på b23et fra 83 med motronic...

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke værre egentlig.. må være noe med tenninga eller kompen viss den får luft og bensin.. lykke til i mårra. :) nå er det skole i mårra WEEEE.. men gikk glipp av 2 dager på verkstedet BUHU!!!!!!!!--- jaja.. detta var litt for offtopick sorry.. nite nite *gone*

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår