Gå til innhold

E61 og brudd i kabler i baklukehengsel. Noen med erfaringer?

Ranger emnet

lab161

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge slitt med dårlige radiosignaler og ikke fungerende varme i bakrute. Etter å ha lest flere foruminnlegg kokluderte jeg med at dette må være brudd i kabel i hengsel til bakluke. Mitt lokale verksted har tidligere sjekket hengsel uten å finne brudd. Jeg sjekket nå dette grundigere selv. Løsnet kontakter fra radioforsterker under spoiler og trakk kabler ut gjennom høytaler-hullet. Fant da brudd i flere kabler. 3 kabler var brutt tvers av, mens andre hang så vidt sammen. Kun 1 var 100%. Loddet sammen kabler og trakk kabler tilbake.

Jeg ble litt overrasket da radiosignaler fortsatt fremstod dårlige. I dag så jeg at heller ikke varmetråder fungerer. En stor skuffelse. Var sikker på at dette nå var løst.

Radio forstærkeren så grei ut når jeg hadde den ute. Litt kondens og moderat fukt i noen koblinger, men den så ikke preget ut på noen måte.

Nå er jeg usikker på hvor veien skal gå videre. Skal jeg måle strøm i kabler? Kan det være flere brudd som ikke var synlige? Hvilken kabel er strøm til varmen i bakrute?

Noen som kan hjelpe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Har nettop hatt samme greiene på min, det går kabler i begge hengslene, tror de er lagt noe slik:

Høyre side: strøm til antenneforsterker, kabler til knapp for Åpning av ruta, gsm/gps antenne, bremselyset i midten, skiltlys.
Venstre side: FM antenne signal, slange til bakrutevasker, varmetråder, bremselys, ryggelys, tåkelys.

Så du må nokk åpne opp på andre siden også. Om jeg ikke husker helt feil så skal kablene til varmetrådene gå i den ytterste/venstre kabelskinnen på den venstre hengsla. Når du ser innover med hele luka åpen.

Håper dette kan være til hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider