Gå til innhold

Xenonlys blinker som utrykkningsbiler

Ranger emnet


passelaten_89

Anbefalte innlegg

Har en passat 3bg 02 mod. 

 

Jeg satte nylig på xenonkitt ( ettermontert ofc) Og det ser ikke ut til å gå den veien det skal. Begge xenonlysene blinker randomly, og tenner om jeg er skikkelig heldig noen ganger, før de kutter. helt. 

 

Prøvd litt av hvert. Det ble målt 11.8 V fra bilbatteriet, når bilen sto på tomgang, men målte ikke når den var igang. Men xenonpærene fungerer like lite om bilen er på eller av, og uavhengig om lysbryterer står mot ventre eller mot høyre. 

 

Har byttet ballaster, har koblet om ledininger ikke i sokkelhuset te lykta ( + og - ledningene) har sjekke sikringene i skapet på siden av førersiden. 

 

NÅ er jeg rådløs! 

 

Er det nooooen som har vært borti lignende? Det skal nevnes at det var xenon på bilen i fjor, som funket helt de de plutselig kuttet.

Det startet med at pærene ikke ville tenne i det hele tatt, og at langlysindikatoren blinket og flimret. Ved noen heldige moves, så klikket det slik at lysene kom på.

 

SÅ! Enten er det spenningsfeil, jordingsfeil eller så er det en feil i bryteren til langlysene. For alt annet funker som det skal. Utenom ryggelyset som er tatt ute, fordi ryggelyssensoren har hengt seg opp.

 

Noen råd til hva jeg kan gjøre, prøve?

 

Takker så meeeget for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11.8V på tomgang? Du mener vel da du står med tenning på

 

Et xenon kit krever mellom 9-16V, men det spørs jo helt på kvaliteten på xenon kittet. Er settet kjøpt billig på ebay så skjønner jeg at du har en del problem.

 

Har du prøvd å koble xenon kittet rett til batteriet da bilen står på tomgang? Da skal du ha 14.4V +/- på batteriet. Noe som gjør at xenon kittet skal fyre opp lett. Virker alt bra da du kobler det rett på batteriet så kan du legge opp tykkere kabler til lyktene. Bruke originale strømkabler til lykta til å aktivere rele som styrer xenon kittet

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11.8V på tomgang? Du mener vel da du står med tenning på

 

Et xenon kit krever mellom 9-16V, men det spørs jo helt på kvaliteten på xenon kittet. Er settet kjøpt billig på ebay så skjønner jeg at du har en del problem.

 

Har du prøvd å koble xenon kittet rett til batteriet da bilen står på tomgang? Da skal du ha 14.4V +/- på batteriet. Noe som gjør at xenon kittet skal fyre opp lett. Virker alt bra da du kobler det rett på batteriet så kan du legge opp tykkere kabler til lyktene. Bruke originale strømkabler til lykta til å aktivere rele som styrer xenon kittet

 

ja med tenning på mener jeg.

 

Kittet heter Knight 2 HID og er kjøpt hos en seriøs forhandler lokalt.

 

Skal prøve litt forskjellig idag. Er litt usikker på hvordan jeg skal koble rett på batteriet med ledninger, er ikke elektrisk kompetent :S 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positiv og negativ leder inn på ballast skal rett på polene på batteri. Lyser de ordentlig er det koblingen din som ikke er god, blinker de - kast de så langt du klarer smile.gif

haha! :P Ja det var en bra måte å gjøre det. 

Men jeg leverer dem nok heller inn å krever å få refundert beløpet.

 

Men vel og merke må jo spenningen i batteriet uansett være riktig før det kan bedømmes.

 

bilen min har ikke canbus, men forhandler mente så kraftig på at det hadde null nada og niks betydning, så vi får se :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trouble shoting xenon kit

Før start av motor: 12.5 Volt på batteriet

Etter 13.5 Volt på batteriet

 

10,8 volt til langlys på uttaket før xenonkit ble satt på

8 Volt når xenonkittet ble satt på.

 

Koblet strøm fra en BMW 3 serie over på mine ballaster, da funket xenonlyset.

Koblet strøm fra uttaket fra passaten over til ballastene til BMW’n, ingen respons

 

Langlysindikatoren lyser markant blankt når xenonkittet er utkoblet, men så fort xenonkittet bli satt på minker skarpheten i langlysindikatoren, og det begynner å flimre.

 

Sjekket alle sikringer, alt er ok der.
fant ingen releer som kan ha sammenheng med langysene, annet enn DLR releet som ikke har noe med langlyset å gjøre.  

 

Utakket på kjørelysene ble koblet til ballastane, da tente xenonlyset med en gang.

 

Konklusjon.

Det kommer strøm til kjørelyset, og i nok volt til å tenne xenonlyset.
Men det kommer ikke nok Volt i uttaket til langlyset.

 

Er heeelt tom for ideer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg opp nye kabler til hovedlyktene dine. 

Du har for mye tap i kabelen fra batteriet -> i bilen -> til lyktene.

 

10.8V er alt for lite. Der skulle det ha vært 2-3V mer. 8V på fjernlyset da du har på xenon kitet er alt for lite. Er derfor det blinker. 

Selv har jeg 13.9V i lyktene, og 14.4V på batteriet på tomgang.

 

Men 13.5V på batteriet under tomgang var også lite. Der bruker den å ligge på 14.4V +/-

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg opp nye kabler til hovedlyktene dine. 

Du har for mye tap i kabelen fra batteriet -> i bilen -> til lyktene.

 

10.8V er alt for lite. Der skulle det ha vært 2-3V mer. 8V på fjernlyset da du har på xenon kitet er alt for lite. Er derfor det blinker. 

Selv har jeg 13.9V i lyktene, og 14.4V på batteriet på tomgang.

 

Men 13.5V på batteriet under tomgang var også lite. Der bruker den å ligge på 14.4V +/-

 

 

At det er for lite Volt er jeg enig i.

 

Men før jeg sikter inn på ledningene, det kan ikke ha noe med lysbryterhendelen å gjøre? dårlig kontakt eller?

Vet du om langlyset går via et relee?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bruke strømkabel som er fra før som bryter ledning inn til nytt lysrele og så legge ny strøm og jording inn til rele og ny strøm fra rele til lykt(xenon), har sett ferdige kit med rele og ledning på forskjelige bilrekvisita foretninger tidligere.

Har aldri gjort dette selv så det var bare ein tanke  smile.gif

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke nok kunnskap på det elektriske til å starte å legge opp nye ledninger osv.

 

Så vidt det er meg viten, så har ikke min VW passat langlysrelee. Den har er DLR rele som styrer strøm til kjørelys/angeleyes, men ikke til langlysene. Dette sjekket jeg og en kompis da vi koblet ut DLR releet og koblet strøm for å se hvor de gikk. 

 

Men det er kun ledningen til langlyset som ikke har det helt bra. Alt annet fungerer som det skal.

 

Vi prøvde å koble ballastene på uttaket til kjørelysene, og da funkert xenonlysene, de tente momentant på 10 volt som ble målt tidligere på det uttaket. 

Men jeg kan ikke kjøre med xenonlys til kjørelys. 

 

Vi koplet også xenonkittet direkte til batteriet, og da funket alt som det skulle. ( vel og merke ble kun høyre side prøvd ut) ikke venstre eller begge samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å legge opp nye kabler høres vanskelig ut, men det er faktisk ikke så ille som du tror. Du rører nesten ikke det originale som ligger der.

Du får kjøpt et kit med rele og kabler. Der har du 4 kabler ut/inn fra et rele. 

 

1. 12V, kobles rett på batteriet

2. GND, kobles til jord

3. "Remote", kobles til originale +12V på fjernlyset ditt. 

4. Utgang, kobles på +12V på xenon kitet.

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å legge opp nye kabler høres vanskelig ut, men det er faktisk ikke så ille som du tror. Du rører nesten ikke det originale som ligger der.

Du får kjøpt et kit med rele og kabler. Der har du 4 kabler ut/inn fra et rele. 

 

1. 12V, kobles rett på batteriet

2. GND, kobles til jord

3. "Remote", kobles til originale +12V på fjernlyset ditt. 

4. Utgang, kobles på +12V på xenon kitet.

 

1: ikke så vanskelig

2: GND ?

3: Remote?

4: Utgang? Byttes uttaket som er der fra før med nytt?

 

Hvilket relee skal jeg benytte når jeg skal koble?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å finne noen kit på nettet, men jeg vet f.eks at bilxtra har slike sett. Er samme strøm kit du bruker til å koble på 1000m på bilen

 

Hmm, kan det være noe som dette; http://www.ebay.com/itm/Xenon-HID-Conversion-Kit-Relay-Wiring-Harness-Wire-Upgrade-Pack-For-H7-/360394202335?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item53e92b1cdf&vxp=mtr

 

?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår