Gå til innhold

Problemer med min Golf 3 GTI

Ranger emnet


Audi A4 Quattro 1997

Anbefalte innlegg

Jeg har nå igjen to uløste problemer på min Golf 3 GTI. Bensinmåler og servo'n. 

 

Bensinmåleren er død.. Har sjekket at det kommer strøm til instrumentpanelet, har forsøkt å bytte hele instrumentpanelet, har sjekket over bensinpumpa (bensinmåleren sitter i pumpa). Jeg er helt blank på hva problemet kan være.. Noen tips?

 

Servo'n min krangler litt.. Den gjorde det tidligere også pga reima. Nå krangler den, og det har ingenting med reima å gjøre. Reima er helt fin, men alikevel blir den støtt tung på rattet. Kan heller ikke høre at reima skriker, som jeg kunne før. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bensinmåleren angår:

1. Påse at giveren i bensintanken får giverspenning (inngående spenning + til giveren) med et multimeter eller en 12v pære for den del.

- om ikke, giveren får ikke strøm til å kunne sende videre til instrumentpanelet.
2. Bruk et multimeter og måle motstand i giveren, denne skal endre seg radikalt fra nedre til øvre "nivå".

- om ikke, giver deffekt.

3. Kontroller at giveren leverer utgående til indikatoren i instrumentpanelet.
- om ikke mulig brudd i kabel mellom giver og instrumentpanel. 

For at indikatoren på instrumentpanelet skal kunne opperere så trenger den giverspenning (den som kommer fra giveren +), men den trenger også jord for å kunne opperere. Påse derfor om også at indikatoren i panelet faktisk har jord, men går ut fra at det faktisk er i orden siden du nevner at kun er drivstoffindikatoren som ikke virker. Om du vil få bekreftet dette så kan du bruke et multimeter og teste kontinuitet mellom drivstoffgiverens negative pol, og et annet negativt punkt for eksempel på en annen giver.

 

Hva angår det andre problemet ditt vedrørende servopumpe har jeg desverre ikke noe kjempefornuftig å komme med uten mer diagnostikk. Det blir litt åpenbart å si at du skal sjekke servoolja. Få en hjelper til å vri på rattet med motoren i gang - helt fra en side til den andre og holde den litt til siden for hver gang, samtidig som at du visuelt ser at pumpa spinner, hold tak i en slangen til servoen (om du får til dette på noen trygg måte). Kjenner du en pulserende følelse i slangen hver gang hjulet er lagt helt over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår