Gå til innhold

Prosjekt perfekt passat 1.9 TDI AVF 3B6

Ranger emnet


passelaten_89

Anbefalte innlegg

Bilen er nå rullet 260 000 km, og den har vært chippet siden 200 000 km. 

Jeg kunne tenkte meg å gjøre noen små tiltak for å få tilbake litt av den effekten som er dabbet bort. Noen råd og tips til hvordan jeg kan gjøre dette?

 

Og andre problemstillinger.

 

1) Når jeg kjører over 90 km/t så rister det på framre del ( virker som det starter på høyre side) Og det rister fælt når jeg bremser til tider:
Min konklusjon: Forstillinga har det ikke helt bra og kast i bremseskiver + kast i felgene.

Noen andre teorier?

 

2) kommer en nærmest ''ekko'' lyd fram bakre hjulstilling venstre side når jeg kjører over en fartsdumper, eller over ujevnheter i bakken i høy fart.

Konklusjon: Det kan ikke være annet enn demperen, da alle pakninger ser ut til å være ok, men litt slitt.

Noen andre teorier?

 

3) Når bilen har stått i ro en stund og kjøres, så kommer det fæle lyder fra undersiden når jeg bremser og svinger, mest når jeg bremser. Vanskelig å forklare lyden. Jeg har prøvd å parkere kun med gir, og kun med håndbrekket. Lyden forsvinner ikke, men ser ut til å minimeres når jeg kum bruker gir som parkeringsbrems.

Konklusjon: har ingen anelse.

Noen andre teorier?

 

4) Motoren elsker å shake på tomgang, og det kommer en skarp ''skjære''lyd ved pådrag. Ikke noe unormalt. Men jeg vil fjerne litt av støyet. 

Og det kommer skjærelyd fra en eller annen reim, aller verst er det når jeg tar på AC, men også utenom( kanskje denne så lager lyd ved pådrag?

Har også tenkte å idiotsikre alle deksler, for alle deksler ligge mer eller mindre løs :P

 

Takker og bukker så meget for hjelp og innspill smile.gif

 

Dette blir tråden om min problembil, så alle bidrag er med på gjøre min bil til en bedre en smile.gif

 

post-146977-0-92717300-1396964701_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1)

a) mest sannynlig bare dekk i ubalanse. Det er typsik at slik risting er verst i 80-100km/t

b) bremseskiver er dårlige. De har ujevnt mye rust på og det gjør at det tar ujevnt. Bytt skiver og klosser og gi resten en service med oppsmøring

 

2) kan være demper men da bør du se tegn til lekkasje. Det er IKKE tvil om at min venstre bakdemper er gåen for å si det slik. Det ligger et tjukt lag med olje og møkk på utsiden av nederste del og den styrer med bakenden i høyresvingene. Sjekk innfesting av demper i dempetårnet.

 

3) Igjen rustne skiver. De ruster fælt mens bilen står. Skiver som alt har rustangrep vil ruste fortere og mer mens bilen står enn de som er blanke.

Bytt skiver rund baut.

 

4) a) shaking: Bytt tennplugger  glødeplugger.

   b) Multireim/viftereim er sliten og slurer. Når den belastes mye f.eks rett etter oppstart da dynamo lader tungt eller AC slås på og AC pumpa må dra tungt så slurer reima på hjulene og lager denne pipe/hvine/skjære lyden

 

Alt du skriver tyder på at bilen er dårlig behandlet, Bytt olje, oljefilter, luftfilter og kupefilter i samme slengen.

Særlig luftfilter og tennplugger kan gi deg tilbake en god del effekt.

En annen effekt tyv er tett kat evt partikkelfilter dersom du har det. Til slutt er vel LMM alltid en suspekt dings.

I det hele tatt bør du få tatt en diagnose på det. Kan det være at den går i nødmodus? Da går den virkelig dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bilen er godt behandlet for å si det slik :P Det er jo bare slitasjeskader som melder seg nå. Oljen skiftes hver 10 000 km, og det har vært gjort siden bilen ble overtatt på 160 000 km, oljefilter bytter ut da også. 
Det står sportsfilter på bilen, det er nylig byttet ut med et nytt et. 

 

1a) Bremseskivene framme skal byttes til sommeren. De er rustne og modne for skifte. Og kast i felgene vet jeg at jeg har, dette blir vel bedre når sommerdekkene kommer fra felgretting. For de hadde mye kast. 

 

2) Det er blitt konstantert at det er demperen som er gåen. Det har lekt noe fra toppen av demperen, og det skal ikke forekomme. Og lyddiagnose av demperen ved jekking av bilen.

 

3) det er ikke skivene eller håndbrekket. Har parkert på plant nivå i flere dager, byttet på parkere med gir og håndbrekk. Men jeg misstenker at det er et motorfeste som er litt løst eller eksosanlegg som er litt løst, det virker som om noe vrir seg når jeg bremser, eller at motoren vrir seg litt og tar noe med seg som igjen tar tak i karroseriet og lager denne vibratorlyden. 

 

4 a) Dette skal jeg gjøre, å bytte glødeplugger tror jeg er på høy tid.

b) Bilen var på verkested for 8 mnd siden og byttet registerreim, og da ble viftereima/multireima byttet. Så jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal lage så satans med lyd så fort igjen.

 

LMM er byttet for 2 mnd siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3) Hvorfor er du så sikker på at det ikke er skivene/klossene? Parkeringsprosedyre har lite å si. Rust angriper med en gang på skiver og etter en vannskyll kan man se det sitter igjen rustrøde dråper etter få timer. Klosser ligger så nære skiver at det ruster mellom disse med eller uten brekk på. 

Hvis opprinnelig forklaring stemmer, hvorfor skjer dette bare når den har ståttt en stund og forsvinner etter hvert. 
Hvordan kan motorfester endre seg i en slik sammenheng, eller eksos for den sakens skyld.

Nå har ikke jeg hørt og kjent på dette så selvsagt kan det være noe heeelt annet. Gåent lager som ruster når det står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår