Gå til innhold

Audi A4 B5 bremseproblemer

Ranger emnet

Audiquattro1.8

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er ny på forumet, og har et spørsmål til dere!

Kjøpte meg en Audi A4 B5 1.8 Quattro forrige Tirsdag. Fikk beskjed om at det var kluss med bremsene, selgeren sa det var luft, men viste seg og være hovedsylinderen til bremsene. Fikk aldri noe trykk i den gamle, bremseveske forsvann eller ikke.. Så kjøpte ny, og fikk trykk i bremsene. Men nå har jeg et problem, jeg har en litt lang dødgang på bremsepedalen min. Må litt langt inn med pedalen for at bremsene skal ta. Bremser og alt fungerer, hjulene låser seg hvis jeg tar pedalen i bunn, som den skal. Men jeg har en ganske lang dødgang.. Og finner ikke ut hva det er..

Etter at bilen har stått en stund, så må jeg pumpe litt for at det skal bli hardt. Men kommer kjapt etter 2-3 pump. Hva kan være galt? Er det fortsatt luft i systemet? Har luftet alle 4, men må jeg lufte engang til? Noe annet tips til hva som er galt?

Tips mottas med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet til EBC bremser på min A6. På første turen opplevde jeg lang dødgang som du sier. Måtte presse mye før det tok tak. 

Mine bremser ble bra etter en ny runde med lufting. 

Viktig å sjekke nivået på dotten (bremseveska) da du lufter bremsene. Og at du lufter alle bremsene i riktig rekkefølge

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet til EBC bremser på min A6. På første turen opplevde jeg lang dødgang som du sier. Måtte presse mye før det tok tak. 

Mine bremser ble bra etter en ny runde med lufting. 

Viktig å sjekke nivået på dotten (bremseveska) da du lufter bremsene. Og at du lufter alle bremsene i riktig rekkefølge

Takker for svar! Da skal jeg prøve å lufte på nytt igjen. Jepp,passer på nivået. 

Men hvilken rekkefølge er det igjen? :) Fikk hjelp til det sist, så er usikker på hvilken rekkefølge det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker å ha 30-40mil med innkjøring på nye bremser

Men du skal ha fast og fin pedal. Det er kun bremse effekten som blir bedre etter at de har blitt innkjørt

Jepp,sant det.. Men det minker bremseveske.. Det lekker fra hovedsylinderen ser det ut som, der det ene bremserøret går inn. Skjønner ikke hvordan det skal lekke derrifra.. Kan det være det hele problemet? Derfor jeg må pumpe? Når jeg pumper på pedalen, så kommer det luftbobler i bremseveskebeholderen.. Er det luft i bremsene eller suger den inn luft fra der jeg tror det lekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Har luftet bremsene på nytt, kom luft.. Men ble ikke bedre.. Bremsene er perfekt når bilen er slått av. Men når jeg starter den så synker pedalen. Har ringt rundt idag på forskjellige verksted, og de sier at det er hovedsylinderen som ikke klarer og holde på trykket. Ikke noe galt med vacum eller noe. Kjøpte en ny hovedsylinder idag, så skal montere i morgen. Når pedalen trykkes inn når motoren går, så synker den og kan ta den ned i bunn igjen før det må pumpes. 

Hva tror dere om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyst sannsynlig innvendig lekkasje i hovedsylinder.
Hvis pedal brått blir trådd helt i bunn hvor den aldri har vært før er det stor sjangs for at rust el. tar knekken på pakningene, spesielt hvis blien har noen år på veien.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyst sannsynlig innvendig lekkasje i hovedsylinder.

Hvis pedal brått blir trådd helt i bunn hvor den aldri har vært før er det stor sjangs for at rust el. tar knekken på pakningene, spesielt hvis blien har noen år på veien.

Det jeg fryktet ja. Har fått i annen hovedsylinder nå, så får montere og se! Er dødgang nesten helt ned, men sånn er det ikke når bilen er avslått.. Hva kan skyldes dette? Er det at den ikke klarer og holde på trykket? Må pumpe når motoren går så jeg får trykk i de igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider