Gå til innhold

Audi 80 2,0 1994 ABT jager på turtall

Ranger emnet


morganjuul

Anbefalte innlegg

Audien min jager på turtall, på tomgang fra 800 til 1400 omdr/min. Dette påvirker også den vanlige kjøringen, da bilen hopper og rykker til. Den har også en tendens til å "dø ut" før den ettertenner og hopper til.

Turtallet kan stabilisere seg hvis jeg slår av og på tenninga. Da oppfører den seg fint i 5-10 min, før den begynner å jage igjen.

Har jo en mistanke om at det kan være flere kuer løse her, men har i hverfall nettopp byttet fordelerlokk, rotor, plugger/-ledninger og bensinpumpe. Har i tillegg sprutet startgass på alt av vakuumslanger og gummiforinger uten noe endring på turtall.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg plukket ut tomgangsregulator , blåst ren og smurt, ingen bedring. Forsøkte i samme omgang å koble fra regulatoren, noe som førte til at den jaget enda hurtigere og med veldig høyt turtall...

Sikkert et bomskudd, men jeg skiftet bensinpumpe og filter(begge Biltema) i den tiden dette begynte , kan det være forklaringen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2.3 NG har også det samme problemet enkelte ganger.
Har hørt at det er VAG-sjuka og lite å gjøre noe med.
Jeg har også gjort ren tomgangsregulatoren uten at det hjalp det aller minste.
Et annet "rykte" jeg har hørt er at grunninnstillingen på gasspjeldet trenger justering.
Har søkt litt på nettet og fant noen årsaker som stadig går igjen:
MAF bør byttes/lekkasjer i slanger/sot og skitt på luftspjeldet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VAG-sjuka? Mulig tilstand på eier som ikke tar bryet med å få ting i orden? ;)

Som sagt Morgan, ta en diagnose. Mulig det ikke kommer ut noe fornuftig, men det er alltid et meget lurt sted å starte en feilsøking.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VAG-sjuka? Mulig tilstand på eier som ikke tar bryet med å få ting i orden? 1-winking.gif

 

Leste et sted om en fyr som hadde snakket med en ingeniør hos VAG som påstod at hvis en ikke fikk bort jaging på turtall med å

rense tomgangsregulatoren så var det ingenting å gjøre med problemet. Han kalte det VAG-sjuka.

Høres litt merkelig ut, for motorene ble ikke designet for å jage på turtall, og gjorde nok heller ikke det den gangen de forlot samlebåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste et sted om en fyr som hadde snakket med en ingeniør hos VAG som påstod at hvis en ikke fikk bort jaging på turtall med å

rense tomgangsregulatoren så var det ingenting å gjøre med problemet. Han kalte det VAG-sjuka.

Høres litt merkelig ut, for motorene ble ikke designet for å jage på turtall, og gjorde nok heller ikke det den gangen de forlot samlebåndet.

 

Hehe, håper den ingeniøren fikk sparken for sin elendige, ja, holdning 1-winking.gif

 

Om man tar seg litt tid - til å måle... Tomgangsregulatoren jobber med pulsbreddemodulerte pulser fra ECU. ECU har visse kriterier å forholde seg til, som turtall, temperatur, TPS- og LMM-verdi mm. Om man tar seg tid til å måle signalene inn til ECU så vil det være minst ett som ikke stemmer - om tomgang jager 1-winking.gif Det krever tegninger og tilgang på instrumenter, men ville tro en ingeniør ikke lot seg vippe av pinnen av det 1-winking.gif

 

Som sagt, om problemer oppstod rett etter bytte av bensinpumpe så ville jeg målt pumpetrykket, samt trykket på fuelrailen. Om dette er ok så sjekk TPS og plugg/ledninger til denne, samt bevegelighet på LMM (som sikkert er mekanisk på din (bilde under)). En diagnose er som sagt det beste da alle verdier kan logges der 1-winking.gif

 

 

 

LMM Digifant 1.png

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant, jeg hadde ABK i hodet når skrev dette - svarene lenger opp også 1-winking.gif

Se bort fra LMM, men se enda mer nøye på TPS og dens verdier, ref innlegg #11 i tråden under.

 

http://www.bilforumet.no/topic/297507-mk2-jetta-18-gl-tomgangsproblem/

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til. En gang har jeg opplevd meget jagende tomgang på ABT-motoren, merket det også under kjøring at motor ble litt 'rykkete' å kjøre. Da var det dårlig kontakt i ene pluggen inn på spjeldhuset, mener det var pluggen til tomgangsregulatoren.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gjort et fattig forsøk på å måle TPS'n:

 

1-2: 1,06-1,17

1-4 :  0,68-1,1

1-5:   0,7

 

Kobla forøvrig fra den svarte ledningen på lambdaen mens den jaga, og da gikk den straks fint. Litt høy tomgang, 1100 omdr. Kobla inn den svarte igjen, så begynte den å jage igjen...

 

Virker ikke som det er noe bevegelse på tomgangsregulatoren når den jager ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også gjort et tappert forsøk på å se på tenninga med tenningslampe .lambda er ute, slik at den går jevnt .... Har et O merke og en strek.... Ikke i nærheten . Hvis jeg justerer mot O, så begynner øker turtallet, og den jager veldig mye... Nærmer jeg meg streken så er det bare så vidt den handler rundt .... Blir ikke noe anderledes med lambda inne, da jager den uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår