Gå til innhold

Motorproblemer, diesellekkasje +

Ranger emnet


SpikeMan

Anbefalte innlegg

Akkurat kjøpt "ny" 2004-kjøpt 1.9TDI automat Passat. Testkjørte bilen og alt virket fint, bilen startet som en kule og var ingen problemer med den. Merket heller ingen ulyder eller noe ved testkjøring (og 3 timers kjøretur fra Oslo til Ål)

 

Problemet mitt nå er: Når jeg starter bilen om morgenen så er den litt tungstartet og hele bilen rister, i tillegg er den veeeldig treg til å kjøre inntil turboen sparker inn. Merker ikke noe særlig til røyk men er noe mer ved oppstart enn når den står i tomgang og kjører. Dette skjer kun ved førstegangsoppstart, bilen starter uten problemer ellers. (har blitt startet og stoppet opp til 7-8 ganger i dag uten stress..)

 

Vet ikke om det har noe sammenheng, men det er fuktig i motorrom og det lukter veldig diesel (fersk diesel ikke eksos), men det renner ikke, ser heller ut som det har ligget der litt. Har ikke klart å se hvor det er da jeg ikke har verktøy til å få av dekslet enda.. Men synes ikke det virker som han bruker noe usannsynlig mye diesel (sammenlignet med andre biler jeg har kjørt..)

 

Også verdt å nevne at jeg får opp en beskjed; "abgass werkstatt", vet ikke om dette har en sammenheng? Dette og er ikke alltid kommer på første oppstart.

Noen som har tanker? Har ikke hatt mulighet til å kjøre noe diagnose enda heller.

 

Nr 2: 

Ved hard sving til venstre kommer det et slags knepp eller knekk fra det som høres ut som forstilling, kan gjerne gi seg ved senere kjøring men kommer også tilbake. I tillegg skjer det samme ved hard gassing fra stillestående og også hard nedbremsing selv med liten fart, men dette høres mer ut som kommer fra rundt girkassen. Har søkt mye fram og tilbake og høres ut som det kan være deler i forstilling men synes det er merkelig hvor jeg hører lydene fra.

 

Nr 3: En veldig høyfrekvent pipelyd som kommer ved vanlig kjøring, kan bli borte men da kommer den igjen ved kjøring over humper.

 

Nr 4: Dørlåsen på passasjersiden bak vil ikke opp ved første opplåsning med sentrallås, gikk heller ikke opp ved bruk av håndtak innvendig. Trykker jeg flere ganger kan den gå opp til slutt (gjerne 2-3 trykk)

 

Nr 4: Xenon-lys lyser veldig dårlig ved normal bruk, pluss at høyre side ikke lyser sammen med fulltlys. Dette er vel forhåpentligvis bare begge pærene men har også merket at lyset kan bli helt borte. Skal prøve å bytte pærer hvertfall disse heller litt mot rosa/lilla farge så merker de er slitt.

 

Noen tanker? Setter pris på alle svar.

Mine biler:
'96 Toyota Carina E *SOLGT*
'96 Volvo S40 *SOLGT*
'02 Volvo V40 *BYTTET*

'94 Volvo 850 *VRAKET..*
'04 VW Passat *MIN*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hva "abgass werkstatt" angår så betyr dette avgass verksted, og det vil være fornuftig å få testet dette med VAG-COM for å se om det finnes noe feilkode (noe det åpenbart er). Høyfrekventerte pipelyder er som oftest forårsaket av friksjon mellom to roterende flater, så undersøk alle roterende punkter (lagre/bremseanlegg/føringer). Hva angår diesel har jeg en liten følelse av løs returslange, men blir jo bare gjetting. Få av deksler, rengjør motoren og la den gå en stund, inspiser. Det bør ikke lukte diesel i motorromet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår