Moccelite Skrevet April 16, 2014 Rapporter Share Skrevet April 16, 2014 Har en Opel Astra F 94-mod 1,8 16v. Den har begynt å gi meg signal gjennom Airbag lampe og motorvernlampe.Man kan kjøre og bilen går, men i svinger/hull så kommer lampene på. Da virker det som bilen får for mye volt. Kjørelys, instrument og dashbord lys blir kraftigere. Det er så kraftig at du ser det også i dagslys at det er forskjell. Dette skjedde etter at vi byttet tennpluggene på den. Har sjekket dynamo og ladereelet. Lader 14,5. Har noen noe formening om hva det kan vere? Er litt redd for å bruke bilen i og med at motorvern lampen lyser, men ikkje konstant. Er det en måte å ta selv diagnose på desse bilene? Siter Hilsen ei Bilgal jente :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvojens Skrevet April 17, 2014 Rapporter Share Skrevet April 17, 2014 Har du sjekka om det er nok olje på den? Kan hvere lite og registrerer hjernen det så kommer jo motor lampa, når du da kjører i hull så skvulper det jo rundt nedi der. Kan hvere dårlig kontakt siden det kommer opp når det rister mer en vannlig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moccelite Skrevet April 17, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2014 Har ikkje lite olje nei. Og hadde det vore oljen så hadde oljelampa lyst og ikkje motorvern-lampa. Oljen er eg veldig punktlig med å sjekke Men lurer på en løs/dårlig kontakt. Har litt lyst å finne ut hvordan man feilsøker på slike biler men Siter Hilsen ei Bilgal jente :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet April 17, 2014 Rapporter Share Skrevet April 17, 2014 Har du sjekka om det er nok olje på den? Kan hvere lite og registrerer hjernen det så kommer jo motor lampa, når du da kjører i hull så skvulper det jo rundt nedi der. Kan hvere dårlig kontakt siden det kommer opp når det rister mer en vannlig Det har jeg aldri hørt om før... Kan være feil på tenningsbryteren. Prøv og lirk litt på nøkkelen når den står og går for å se om det skjer noe spesielt da. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet April 17, 2014 Rapporter Share Skrevet April 17, 2014 Få tatt diagnose og les ut feilkoder det er beste måten for og finne ut hvorfor motorlampen lyser. vett ikke hva opel verksted tar for diagnose men dette tar maks 30min og du bør kunne finne ett uavhengig verksted som tar diagnose for 500-1000kr. Det er også tråd her på forumet der medlemmer på forumet tar diagnose for hverandre se om du finner noen i ditt område:http://www.bilforumet.no/topic/291109-problemer-med-bilen-trenger-du-diagnose/ Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet April 17, 2014 Rapporter Share Skrevet April 17, 2014 prøv å måle spenninga(for eksempel i sigarettenneren) samtidig som du kjører. Lurt å få med seg noen på dette. Da vil du se om spenninga blir høyere når dette skjer, og i såfall tipper jeg laderegulatoren er dårlig. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moccelite Skrevet April 17, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2014 Brukte 5timer på å demontere laderegulatoren og finne ut at den var bra. Siter Hilsen ei Bilgal jente :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moccelite Skrevet April 17, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2014 Er det noen som har vore borti denne typen diagnose før? Siter Hilsen ei Bilgal jente :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 18, 2014 Rapporter Share Skrevet April 18, 2014 Hvis lys og alt slikt blir sterkere, så er det nærliggende å tro at dynamoen overlader.Det kan være en defekt ladregulator, det kan og være en intern kortslutning i dynamo, eller på enkelte biler motorens styreenhet som styrer ladinga.Få målt ladespenning når dette skjer, sigaretttenneren er en fin plass å måle, biltema etc har kontakter du kan lage en overgang til multimeter med. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moccelite Skrevet April 18, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 18, 2014 Har funnet problemet. Problemet er at børstene er umulige og å få tak i. Og når lampene kommer på så måler vi 18 volt! Siter Hilsen ei Bilgal jente :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet April 18, 2014 Rapporter Share Skrevet April 18, 2014 Finn nummeret på regulatoren/børstene. Er det Bosch så er det et nummer som starter på 0. Vet vi har mye sånne ting på jobb (Meca). Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moccelite Skrevet April 18, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 18, 2014 Det er dynamoen som er kaputt. Lade reelet er sjekket og fint. Siter Hilsen ei Bilgal jente :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar131 Skrevet April 23, 2014 Rapporter Share Skrevet April 23, 2014 Var det samme oss meg når dinamoen min tok kveld. Bilen kunne oppfør seg helt normalt til å starte med men etter et par km så kom motorlyset på og da målte jeg plutselig lading på 18volt. Og når det produseres så mye strøm går motoren automatisk over i nødmodus som forklare hvorfor du får motorlyset. Ente opp med at jeg bytta hele dynamoen noe som er rimelig enkelt å gjøre ihverfall på C16SE motorn. Siter Vid@r Kristi@nsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moccelite Skrevet April 28, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 28, 2014 Flott! Tusen takk for alle som har vore til hjelp og uansett svar på mitt innlegg! Det setter eg veldig stor pris på. Dynamoen er no mottatt - skiftet og Astraen er frisk! :) Ha en fin dag alle sammen! Vidar131 og opelduude reagerte på dette 2 Siter Hilsen ei Bilgal jente :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mai 1, 2014 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2014 Intern kortslutning i dynamo dette, når feltet i rotor jordes lader den maksimalt. Ligger feilen i anker/rotor er det brysomt å fikse, ligger det i dynamo som er nærliggende å tro siden det kom og gikk i hompler er det muligheter.Du har dog valgt den greieste løsningen for en som ikke gjør alt selv.Bra du fant feilen. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.